Vinterlöpning, någon? Eller är du en sol- och värmelöpare? Jag är nog mest det senare, men eftersom jag lever i Sverige är det bara att omfamna vintern som kom till Stockholm för ett tag sedan.

Men vilka kläder ska man ha? Och behöver man någon annan utrustning för att greja löpning på vintrigt underlag på bästa sätt? Här i huvudstaden jojo:ar ju också ofta temperaturen runt nollan, så inte helt lätt att veta hur man ska göra. Därför kommer här fem smarta tips från mig till dig:

1. Klä dig så att du syns och håller dig varm
Vinterlöpning innebär ofta löpning i mörker. Reflexväst eller kläder med rejäla reflexdetaljer är att rekommendera om du springer när det är mörkt. I klädväg vill jag slå ett slag för merinoull. De plaggen kostar lite mer men levererar verkligen mycket skön värme utan att vara bylsiga och tunga. Istället för att investera i vintertights och fodrad löparjacka går det fint att ta på sig ett underställ under de plagg man använder i mildare väderlek.

2. Använd dubbskor eller broddar
Skor med dubbar eller broddar är bra när man springer på halt underlag, inte minst för att undvika att halka och skada sig. Har man inte dubbade skor eller broddar är det också lätt hänt att man spänner sig och får ett onaturligt löpsteg (som i sin tur kan orsaka diverse skador) så överväg verkligen att investera i någon av dessa produkter. Personligen springer jag gärna i dubbskor från Icebug när det är halt ute, deras distansträningssko är skönt dämpad och känns inte så ”stum” som många dubbskor kan göra. Det går förstås också bra att köpa broddar som man sätter fast under sina vanliga löparskor, men då kan löpningen ibland kännas lite mer ”sladdrig”.

3. Skydda luftvägarna vid extremkyla
Är det riktigt kallt, 15-20 minusgrader, bör du använda en andningsmask för att värma upp inandningsluften. Det finns också särskilda värmeväxlarrör, Lungplus, som du kan använda för att värma upp inandningsluften. Såväl mask som rör hittar du i välsorterade sportbutiker.

vinterlöpning

4. Sänk ambitionsnivån – eller välj bandet
Intervallträning är effektivt och kul, men kanske inte helt optimalt när det är snömodd och smällkallt ute. Personligen är jag inget stort fan av löpband och brukar därför anpassa mina pass efter underlaget och temperaturen. Ofta får man upp flåset bra ändå vid vinterlöpning, även om farten kanske inte är den högsta, men jag strävar heller inte efter att springa så snabbt som möjligt. Mitt bästa tips till dig som absolut vill springa i en viss fart är att välja löpband, men se då till att ha lite lutning på bandet så att du i möjligaste mån närmar dig utomhusförhållanden. En grads lutning brukar vara lämpligt. Men att helt förlägga löpträningen till bandet under vintern är inte särskilt lämpligt. Löpbandets onaturligt jämna underlag gör att man går miste om att träna proprioceptionen, alltså det neuromuskulära systemets förmåga att rätta till de effekter underlaget har på muskler, och på kroppsdelarnas och ledernas position. Detta påverkar balansen, kraften och löpekonomin. På löpband missar du denna viktiga del av träningen.

5. Upptäck fördelarna med damasker
Inspirerad av min fina vän MarathonMia införskaffade jag för flera år sedan ett par särskilda löpardamasker. Det var en fantastisk upplevelse! Tänk att slippa få in slask och snö i skorna och få nerkylda fötter och därmed löpa större risk för att skada sig. Springer du ofta i slask och snöblandat regn rekommenderar jag varmt damasker och även inbyggd fuktspärr i löparskorna. Ull eller funktionsmaterial i syntet i strumporna (och på övriga kroppen) är en självklarhet, bomull är ingen bra idé då den kyler i vått tillstånd.

Hoppas du blev lite klokare och att råden var lite användbara. Lycka till med vinterlöpningen!

Foto bilderna ovan: Karin Grip ur min bok ”Det är bara att springa”. Här kan du köpa den.

Dela: