löpband

Tänk att jag faktiskt börjar gilla att springa på löpband! Är inte jätteförtjust i snöblask och blåst, så det var toppen att få krypa in på gymmet och riva av ett härligt intervallpass tidigare idag.

Så här såg det ut:

– Uppjogg 15 minuter i lugnt tempo, något snabbare de sista tre minuterna 
– 10 x 2 minuter i tänkt tävlingsfart på 10 km (vet du inte vilken fart det är så är en riktlinje att det ska gå kontrollerat fort)
– En minuts ståvila, joggvila fungerar också om du hellre vill det
– Nerjogg 10 minuter i lugnt tempo, rask gång de avslutande två minuterna
– Stretch och gärna lite blandade övningar för mage och rygg samt ben/fötter (situps, rygglyft, tåhävningar etc – krångla inte till det i onödan 😉

Summering: ett riktigt bra pass på löpband som jag blir lycklig av! Man får springa riktigt fort men det är mentalt ”uthärdligt” då det bara är i två minuter. Ett perfekt pass tidigt på säsongen för den som vill få upp lite fart utan att bränna det allra sista krutet. Känslan efteråt ska vara att du hade kunnat köra ett likadant pass två dagar senare. Tips: när det blir jobbigt, tänk på tekniken, hållningen, blicken framåt, ha gärna bra musik i öronen – och vips är intervallen avklarad!

PS: Här har jag bloggat om fler av mina favoritpass på bandet! DS.

Har en bra känsla nu och piggnade till i skallen så att eftermiddagens jobb gick riktigt bra. Testa gärna detta pass och låt mig veta vad du tycker! Lycka till!

Share: