influencers

Så, då har det hänt igen för för femtioelfte gången. Nu blev jag faktiskt så irriterad att jag kände att jag måste skriva ett inlägg. Det handlar om en typ av mejl som kommer i snitt två-tre gånger i veckan. Så här lyder det:

”Hej Petra! Jag har följt ditt Instagram och din blogg ett tag och tycker verkligen om det du gör. Vi på företaget XXXX gillar dig och vill gärna leverera ett flak av vår nylanserade supermirakeldryck/mirakelenergikaka/you name it till dig i utbyte mot inlägg på sociala medier.”

När jag får den här typen av mejl brukar jag direkt med vändande mejl höra mig för om det utgår något arvode för att göra ett sponsrat inlägg av typen de efterfrågar. Då brukar jag antingen inte få något svar alls (vilket tyvärr är vanligast) eller få svar av den här typen:

”Dessvärre är vi ett nystartat bolag och har tyvärr ingen marknadsföringsbudget. Det vi kan erbjuda dig är ett gäng produkter.”

”Ett inlägg på Instagram och blogg tar väl max 20 minuter att göra? Det tycker inte vi att man ska behöva betala för.”

”Vi vill inte att du skriver ut att det är ett sponsrat inlägg. Vi vill att du väver in nyheten om vår produkt på ett naturligt sätt i dina texter, men vi kan bara ersätta dig i form av produkter. ” (OBS! Ett sängföretag erbjöd dock den generösa summan av 350 kronor – samma sängföretag som är frekvent förekommande i tv-reklam just nu…)

Brukar konsekvent tacka nej till den här typen av förfrågningar. Efter en tid ser jag sedan hur den där drycken eller vad det nu var poppar upp på andra Instagramkonton och bloggar. Allt som oftast är det då frågan om en ”hobbyinfluencer”, alltså en person som inte lever på att publicera saker i sociala medier. Och en influencer, bör förtydligas, är alltså en person som mot någon form av ersättning skriver om trender, tendenser och produkter inom olika kategorier i sociala medier.

Hobbyinfluencern är en person som har ett heltidsarbete vid sidan om sitt sociala medier-verkande och vederbörande tycker säkert att ett flak med drycker är en kanonbra betalningsform. En uppfattning som vi som lever på detta såklart inte gillar. Jag menar, det är svårt att betala av bolånet med sportdryck…

Dessutom blir jag faktiskt sårad när någon reducerar det arbete jag lägger ner mängder av tid och energi på till att ”det där tar väl max 20 minuter att göra”. Uttrycker man sig så har man ingen som helst koll på hur en professionell influencer jobbar. Ett sponsrat inlägg på Instagram eller blogg kan ibland ta en hel dag för mig att göra. Då är plåtning av produkten i olika situationer, författande av själva texten samt bollning av texten med kunden inkluderad. ”Max 20 minuter” – glöm det om du vill ha något seriöst!

De gånger jag får betalt för att skriva om en produkt är detta alltid tydligt markerat i texten. Och jag uppmanar dig som läsare att vara uppmärksam på om en ny dryck eller liknande poppar upp på flera olika Instakonton eller bloggar utan att inlägget är annonsmärkt. Då rör det sig ofta om sk ”hobbyinfluencers” som inte är insatta i hur man skapar inlägg som följer marknadsföringslagen. För ja, gör man reklam för något utan att ange att man har fått betalt i form av pengar eller produkter – då bryter man mot marknadsföringslagen.

Jag har en hög ambition när det gäller trovärdighet. Jag samarbetar bara med företag vars produkter jag själv använder och tycker om. Och eftersom jag har den här ambitionen har det hittills nästan alltid varit så att jag har kontaktat företaget och föreslagit samarbete istället för tvärtom. Ni som följer mig i mina kanaler ska vara trygga i förvissningen om att ingen smygreklam förekommer, det är väldigt viktigt för mig.

Och ja, om företaget tycker att mitt jobb kan klaras av med vänsterhanden på 20 minuter – då borde det väl vara lika lätt för dem att skaka fram en skälig summa pengar till att ersätta sina influencers med, inte sant? 😉 Tar gärna emot dina tankar i ämnet!

Fotnot: har förstått att en del av er som är influencers vid sidan om ordinarie heltidsjobb har tagit illa vid er av mitt uttryck ”hobbyinfluencer”. Det var inte alls min mening. Ville bara hitta ett uttryck att använda som beskrev det jag menade. D v s att man har sin influencerverksamhet som just hobby och inte heltidsjobb. Att låta nedlåtande eller förminska ert jobb var inte alls meningen – ber om ursäkt i så fall. Syftet med mitt inlägg var f f a att trycka till de oseriösa företag som vill ha reklam, ibland smygreklam, utan att betala för det. 

Dela: