influencer

Den kommer lite då och då, nu för tiden oftare än tidigare. Och föregås nästan alltid av rynkad panna och kli i huvudet. Jag pratar om ”Kan du verkligen leva på det där?”-frågan.

Min sambo frågade för ett tag sedan min pappa om han visste vad jag jobbade med. Svaret blev lite svävande:

– Jaaaa, hon sprider väl inspiration om träning och hälsa på nätet..?

Men exakt vad som betalade min hyra var han inte helt säker på. Och jag märker liknande tendenser när jag hamnar i samtal med framför allt något äldre personer som har levt en stor del av sitt liv innan internet kom. Men det är faktiskt också en del yngre som ställer sig frågande till hur jag tjänar mitt levebröd.

När jag svarar att det är framför allt samarbeten med företag som är min huvudinkomst, det som gör att jag kan driva två poddar som det inte kostar något att lyssna på och att jag kan informera och inspirera till en aktiv livsstil i mina olika kanaler utan att ta betalt för det – då blir många förvånade.

– Hur då samarbeten med företag?

Ja, ungefär som att en reklamfinansierad tv-kanal som TV3 har regelbundna reklampauser och att tidningar som Svenska Dagbladet har en massa annonser. Skillnaden är bara att det är jag själv som är ett litet enmansmediehus, alltså motsvarigheten till tv-kanalen och dagstidningen jag just beskrev.

– Men det är ju så störande med reklam!

Ja, det är också en vanlig kommentar jag får. Frågan är om folk stör sig lika mycket på tv-reklam, eller reklam i tidningar? Förmodligen inte. Av den enkla anledningen att det liksom är självklart att reklamen finns där. Men när enmansmediehus som jag och mina influencerkollegor har sponsrade inlägg i våra kanaler, då blir det då och då ramaskri.

– Det är för mycket reklam! 
– Du gör reklam för varumärken jag inte gillar!

Och så vidare. Ja, det vore ju en dröm om alla älskade reklamen i tv och tidningar. Men man kan ju alltid gå på toaletten eller koka kaffe när de där jobbiga reklampauserna kommer, det är ju trots allt de som möjliggör tv-kanalens eller tidningens existens. Samma sak för mig, men skillnaden är att jag faktiskt anstränger mig för att hitta samarbetspartners som tillför något till mottagarna. Som kan erbjuda ett mervärde till innehållet jag själv producerar.

Det kan vara sportvarumärken, livsmedelsföretag, olika hälsorelaterade appar och så vidare. Jag tycker det är häftigt att jag faktiskt både kan finansiera min verksamhet OCH ge ett mervärde till mina läsare genom mina samarbetspartners. Men, såklart: alla kan inte gilla allt. Man kan alltid avfölja, men personligen skulle jag inte sluta titta på TV3 eller sluta läsa en dagstidning på grund av att de har reklamavsändare som jag inte gillar. För jag förstår ju varför reklamen måste finnas där och det tycker jag är OK om den inte är stötande eller på annat sätt är olämplig.

När vi har kommit hit i diskussionen brukar frågeställaren vara mer förvirrad än innan de ställde frågan 😉 Frågan är hur det är med dig? Och vad tänker du om reklam i sociala medier jämfört med andra medier? Kommentera gärna!

Dela: