M

”Kan du verkligen leva på det där?”

av | maj 20, 2018 | Blogg, Karriär, Samarbeten | 14 Kommentarer

Den kommer lite då och då, nu för tiden oftare än tidigare. Och föregås nästan alltid av rynkad panna och kli i huvudet. Jag pratar om ”Kan du verkligen leva på det där?”-frågan.
Min sambo frågade för ett tag sedan min pappa om han visste vad jag jobbade med. Svaret blev lite svävande:
– Jaaaa, hon sprider väl inspiration om träning och hälsa på nätet..?
Men exakt vad som betalade min hyra var han inte helt säker på. Och jag märker liknande tendenser när jag hamnar i samtal med framför allt något äldre personer som har levt en stor del av sitt liv innan internet kom. Men det är faktiskt också en del yngre som ställer sig frågande till hur jag tjänar mitt levebröd.
När jag svarar att det är framför allt samarbeten med företag som är min huvudinkomst, det som gör att jag kan driva två poddar som det inte kostar något att lyssna på och att jag kan informera och inspirera till en aktiv livsstil i mina olika kanaler utan att ta betalt för det – då blir många förvånade.
– Hur då samarbeten med företag?
Ja, ungefär som att en reklamfinansierad tv-kanal som TV3 har regelbundna reklampauser och att tidningar som Svenska Dagbladet har en massa annonser. Skillnaden är bara att det är jag själv som är ett litet enmansmediehus, alltså motsvarigheten till tv-kanalen och dagstidningen jag just beskrev.
– Men det är ju så störande med reklam!
Ja, det är också en vanlig kommentar jag får. Frågan är om folk stör sig lika mycket på tv-reklam, eller reklam i tidningar? Förmodligen inte. Av den enkla anledningen att det liksom är självklart att reklamen finns där. Men när enmansmediehus som jag och mina influencerkollegor har sponsrade inlägg i våra kanaler, då blir det då och då ramaskri.
– Det är för mycket reklam! 
– Du gör reklam för varumärken jag inte gillar!
Och så vidare. Ja, det vore ju en dröm om alla älskade reklamen i tv och tidningar. Men man kan ju alltid gå på toaletten eller koka kaffe när de där jobbiga reklampauserna kommer, det är ju trots allt de som möjliggör tv-kanalens eller tidningens existens. Samma sak för mig, men skillnaden är att jag faktiskt anstränger mig för att hitta samarbetspartners som tillför något till mottagarna. Som kan erbjuda ett mervärde till innehållet jag själv producerar.
Det kan vara sportvarumärken, livsmedelsföretag, olika hälsorelaterade appar och så vidare. Jag tycker det är häftigt att jag faktiskt både kan finansiera min verksamhet OCH ge ett mervärde till mina läsare genom mina samarbetspartners. Men, såklart: alla kan inte gilla allt. Man kan alltid avfölja, men personligen skulle jag inte sluta titta på TV3 eller sluta läsa en dagstidning på grund av att de har reklamavsändare som jag inte gillar. För jag förstår ju varför reklamen måste finnas där och det tycker jag är OK om den inte är stötande eller på annat sätt är olämplig.
När vi har kommit hit i diskussionen brukar frågeställaren vara mer förvirrad än innan de ställde frågan 😉 Frågan är hur det är med dig? Och vad tänker du om reklam i sociala medier jämfört med andra medier? Kommentera gärna!

Taggar

14 Kommentarer

  1. Marie

    Hej!
    Vad roligt och intressant att du tar upp detta och även spännande att höra hur det fungerar, på riktigt. Jag skulle gärna vilka veta mer om hur det fungerar med inkomsten från sociala medier, tänker framförallt instagram. Är mer partnern av dina intäkter från bloggen eller från instagram? Hur gör du för att skapa ett partnerskap med ett företag? Tips?
    Jag vill själv gärna börja arbeta lite mer med min instagram som företag. Men har inte ännu så många följare och behöver därmed skapa ett intressant flöde först,
    Jättekul att du berättat mer om detta och då kanske jag och andra lära oss mer ??
    Tack för att du alltid inspirerar!!
    /Marie

    Svara
  2. Marianne Larsson

    Jag har absolut inga problem med reklamen på din podd eller Insta. Du har ju reklam som går i linje med det du förmedlar – god hälsa. Och du måste ju försörja dig som vi andra. Har dock svårare för TV reklam, eftersom man ju får betala för att få kanalerna och tvingas se en massa, massa reklam. Särskilt för alla dessa spelbolag. Det är ju ett gissel för dom som är spelberoende.

    Svara
  3. Cherie

    Tycker att reklam inte stör så länge det är relevant och följer innehållet för bloggen/instagram kontot jag följer. Jag hade nog kunnat störa mig på reklam för hundfoder på en renodlad löparblogg just för det inte hör hemma där. Men annars kan jag nog gilla reklam inlägg 🙂

    Svara
    • Petra Månström

      Håller med dig om att det bör finnas någon form av koppling mellan reklamen och ämnet i den aktuella kanalen!

      Svara
  4. Lina

    Jag är nyfiken på hur samarbeten väljs ut. Kontaktar du företag eller dem dig? Tar du de erbjudanden som finns eller känner du att du måste kunna stå för OCH faktiskt använda produkterna själv. Alltså vilka ställningstaganden görs eller görs det några alls?
    Min inställning till detta är att jag har svårare att ta viss reklam på allvar/ ”tro på den” när jag ser SÅ många som ex. gör reklam för KRY just nu. Trovärdigheten vattnas på ngt sätt ur. Jag vet inte riktigt säkert varför jag tänker så…
    Gillar din blogg!

    Svara
    • Petra Månström

      Hej! Det är väldigt olika, ibland kontaktar jag företagen själv och ibland kontaktar de mig. Jag är noga när jag väljer ut samarbetspartners och tackar nej till mycket. Allt gott!

      Svara
  5. Åsa

    Tycker det är en förmån att kunna lyssna på dina poddar gratis, och jag har stor behållning av poddarna. Jag tycker att dina samarbeten passar med innehållet och att det inte stör alls.
    Du är en stor inspiration för mig att hålla igång med träningen, även i perioder då det kan vara lite motigt!

    Svara
  6. Rebecka

    Jag har inget emot reklam i sociala medier så länge det är tydligt att det är just det. Problemet med sociala medier tycker jag är att det ibland är lite oklart om innehållet är reklam/sponsrat eller inte. När det är reklam på tv är det ju väldigt tydligt att ”nu är det reklampaus”. Med det sagt tycker jag att du brukar vara väldigt noga med att märka sponsrat innehåll, och har därför inget problem med det.

    Svara
  7. Staffan

    Hej Petra, kanske dags att öppna upp AB istället för Enskild firma. Det ger större ekonomiska fördelar i olika former, klart värt att se över. Ha de bäst och fortsätt blogga och podda =)

    Svara
  8. Maja Olsson

    Superbra att få tips om olika produkter som förgyller och ger mervärde till sporten.
    Testar nu ditt och Malins tips om Coldzyme för vem är inte beredd att vända på varenda sten när man tränat i ett års tid till maran, och vill bli kvitt en envis halsinfektion.
    Så tack för att du upplyser om bra produkter. Dock! Bröt jag ett 20-årigt äktenskap med Asics och bytte till Adidas och tog mig tack vare det under 50 på milen. Det hade aldrig hänt med de gamla sulorna.
    ”Impossible is Nothing”

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kategorier

Arkiv

Sök

Om Petra

Jag heter Petra Månström och är journalist och löpcoach. Du behöver inte springa jättefort, lyfta tungt eller prestera på något sätt för att läsa min blogg. Den vänder sig nämligen till helt vanliga människor som kämpar med att få vardagen att gå ihop. Ibland hinner vi träna, ibland prioriterar vi annat. Men vi är alla livsnjutare som tränar för att leva – inte tvärtom. Varmt välkommen hit!

Maratonpodden

Senaste inläggen