petra månström

Du har tränat för ett lopp i flera månader och nu är allting över. Du har tagit dig i mål och fått din medalj, det går några dagar – och plötsligt hamnar du i en stor motivationssvacka. 

Så kallad ”post marathon blues” är ett ganska vanligt tillstånd bland löpare. Följande läsarfråga i ämnet trillade nyligen in in mejlboxen:

Hej Petra!

Jag undrar om du har några bra tips på hur man hanterar tiden efter ett lopp? Jag har problem med att motivera ta mig ut på mina rundor och hittar alltid bra bortförklaringar till att inte springa. Dippen gäller inte bara löpningen utan all träning.

Mvh Anna

Först och främst: mitt bästa råd är att inte låta det nyss genomförda loppet dröja sig kvar alltför mycket i skallen, lyssna gärna på min intervju för Maratonpodden med Carolina Klüft där vi pratar mycket om just detta. Det gäller oavsett om du är nöjd eller besviken över resultatet. Tillåt dig några dagar med att analysera loppet och dra lärdom av det som hänt, sedan släpper du det och blickar framåt.

Sedan är det viktigt att tänka långsiktigt och köra lite mental pep talk. Ser du dig själv som en tränande människa? Betrakta loppet och förberedelserna inför det som en pusselbit i ditt träningsliv. Nu är det dags att fortsätta pusslet med nya utmaningar, för du vill väl inte rasera det du så omsorgsfullt har byggt upp?

Okej, så du har bestämt dig för att du är en tränande människa. Då är mitt råd nu att ta hjälp utifrån. Gör något nytt som du inte har gjort förut, blanda om kortleken och överraska dig själv. Det kan till exempel vara att boka träningspass med en löpcoach som tillsammans med dig kan hitta en bra utmaning för dig som stimulerar din motivation. Jag kan personligen intyga att det är extremt svårt att INTE blir supermotiverad och taggad att fortsätta träna när man har en coach som håller koll på en. Visst, det kostar en slant men se det som en investering i dig och ditt välmående. Kanske går det att skippa några krogmiddagar eller liknande och istället satsa på det här ett tag?

Att anmäla sig till ett annat, kanske kortare, lopp är en effektiv strategi som många löpare tar till. Efter en lång tids maratonträning kan det vara uppfriskande för kropp och själ att satsa på kortare distanser som till exempel 5 km och 10 km. Anmäl dig gärna till ett lopp som inte ligger alltför långt bort i tiden så att du inte tappar fokus i träningen.

Ett annat bra tips är att stanna upp och inse hur mycket du har lärt dig av att träna inför det här loppet. Det handlar inte bara om själva löpningen utan viktiga egenskaper som du har nytta av i andra situationer: stresshantering, arbeta mot ett mål, planera, toppa formen och så vidare. Den insikten kan ge en kick och förhoppningsvis ny energi att blicka framåt och hitta nyckeln till din träningsglädje.

Stort lycka till!

Har du fler tankar kring hur man attackerar efter loppet-dippar? Kommentera gärna!

(Foto bilden ovan: Jonas Hansen)

Dela: