M

LOPP PÅ G? FRÅGA MIG SÅ SVARAR JAG!

av | maj 24, 2017 | Blogginlägg | 6 Kommentarer

Vi är nu inne i den mest tävlingsintensiva perioden på löparåret. Göteborgsvarvet gick i förra veckan och nästa vecka väntar Stockholm Marathon för många. Har du frågor inför ditt kommande lopp? Ställ dem till mig så svarar jag!
Hur ska du nå ditt mål? Hur disponerar man ett maraton på ett bra sätt? Jag har tre effektiva taktiktips som jag växlar mellan beroende på hur jag känner mig inför ett maraton – är du nyfiken på dem? Hur ska man dricka under loppet och hur hanterar man livet efter loppet och tomheten som ofta uppstår då? Och så vidare 🙂
Ställ gärna din fråga här i kommentarsfältet eller mejla mig så besvarar jag ett urval av frågorna i ett videoklipp här på bloggen i nästa vecka! Varmt välkommen med din fråga!
(Foto bilden ovan: Jonas Hansen)

Taggar

6 Kommentarer

  1. Ida (Träningsblogga)

    Ja! Jag vill jättegärna ha dina taktiktips inför Stockholm. Är snudd på livrädd nu när jag ska göra det för första gången (och kanske känner att jag har ett antal för få långpass i kroppen…) Hur gör jag för att ta mig i mål? 😀

    Svara
  2. Elin

    Hej! Jag ska springa en kvartsmara på lördag kl 12 och är lite fundersam hur jag ska äta innan? Hur långt innan? Ska jag försöka hinna med både frukost och mellis el bara frukost? Nåt livsmedel som är extra bra?
    Kram från en nervös tjej

    Svara
  3. Linda

    Ska springa halvmara (min 4:e) i Stockholm i sept och undrar lite när jag behöver börja ladda på riktigt. Inför Göteborgsvarvet följde jag ett schema från jogg.se och startade flera månader innan. Sugen på att köpa Szalkais schema online alt följa stora löparboken för kvinnor… eller har du andra tips?
    Viljen styrka ska man satsa på? Jag slarvar mycket och blir oftast ingen styrka alls fastän jag vet att det är viktigt. Vill helst träna hemma och inte vara bunden till gymmet.
    Kram och heja dig och din inspirerande blogg ??❤️️

    Svara
  4. hopihopi

    Jag ska springa mitt första maraton den 1.7 och undrar hur långt innan ska jag springa mitt sista långpass? Hur långt bör jag som längst ha sprungit för att klara av maran? Mitt längsta pass i dagsläget är 24 kilometer och efter passet kändes det som om det fanns mer att ge och jag hade inte ont någonstans, varken under eller efter passet. När ska jag börja trappa ner träningen och lita på att det jag gjort räcker?

    Svara
  5. Michaéla

    Alla tänkbara nödvändiga tips/råd inför Vemdalen fjällmaraton i augusti hade varit helt kanon! 🙂

    Svara
  6. Ulrika

    Hej!
    Jag ska springa en halvmara i augusti och det är en stor utmaning för mig. Jag har hittills aldrig sprungit så långt. Det jag undrar över är dryck under loppet. Har aldrig testat sportdrycker och undrar om det finns sockerfria sportdrycker? Jag äter knappt något socker (äter enligt LCHF) och vågar inte dricka sportdryck som bjuds på längs loppet. Tänker mig att det kan bli en chock för kroppen om man inte är van vid socker i vanliga fall. Samtidigt tänker jag mig att man behöver lite mer än bara vatten då halvmaran blir en stor påfrestning för mig. Har du några tips på drycker inför och under en halvmara då kroppen ej är van vid socker?
    Tack snälla för respons.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kategorier

Arkiv

Sök

Om Petra

Jag heter Petra Månström och är journalist och löpcoach. Du behöver inte springa jättefort, lyfta tungt eller prestera på något sätt för att läsa min blogg. Den vänder sig nämligen till helt vanliga människor som kämpar med att få vardagen att gå ihop. Ibland hinner vi träna, ibland prioriterar vi annat. Men vi är alla livsnjutare som tränar för att leva – inte tvärtom. Varmt välkommen hit!

Maratonpodden

Senaste inläggen