M

”Vad tjänar man egentligen på det där bloggandet?”

av | dec 7, 2018 | Blogg, Karriär | 4 Kommentarer

”Influencer? Du menar en sån där som klipper in sig själv i utlandsbilder och tjänar en massa på det?” Ja, suck. Jag trodde att vi kanske hade kommit lite längre idag, år 2018, men icke.

Fortfarande är det förbluffande många som inte alls förstår hur vi som försörjer oss på att blogga, instagramma, youtuba, snapchatta och såvidare arbetar. Förbluffande många har fortfarande fördomen att det är något slags glidar- och glassarjobb där man får betalt för att resa runt i världen och se snygg ut.

Nästan alltid när jag möter lite äldre personer (ofta män 50+)  i olika sammanhang dyker den där frågan upp: ”Vad tjänar man egentligen på det där bloggandet?” Och jag blir alltid lika irriterad. Slits mellan första impulsen att skälla ut människan för en så nedlåtande fråga och en annan röst som säger till mig att ignorera. Att personen förstås inte har en susning om hur en influencers vardag ser ut och att han nog inte skulle förstå mer om jag försökte förklara.

Powerade

Jag är nämligen lite bränd sedan den gången då jag faktiskt försökte förklara hur en arbetsdag kan se ut: 

Dagen kan börja med att jag åker iväg på en pressfrukost som något företag har. Sedan åker jag vidare till studion för att spela in en poddintervju. Efter det lunch i farten och hemfärd för att ägna eftermiddagen åt att fotografera ett samarbete, skriva utkast och skicka in.

Personen såg helt frågande ut och vände sig sedan skrattande mot sin kompis:

– Få betalt för att äta frukost, det lät inte dumt det!

Nu är ju förstås inte alla så där oförstående. Men just det här med att det är en ny bransch som domineras av yngre kvinnor och där media gärna fokuserar på en klick som tjänar väldigt mycket sticker förstås i mångas ögon. Och nu jag har slutat att ens försöka förklara hur jag jobbar, har insett att det är för komplext för de flesta att förstå. Att en arbetsdag kan se helt olik ut från en dag till en annan verkar också vara svårt att greppa för många.

Men om vi ska sammanfatta: nej, alla influencers klipper inte in sig själva i utlandsbilder. Alla influencers glider inte omkring och tjänar miljoner på att resa jorden runt. Alla influencers har inte agenter som sköter allt säljarbete åt dem. Det finns faktiskt en del som sköter allt själva, som gör det här för att det är så förbaskat roligt – trots att det innebär jobb nästan varje dag. Precis som i alla andra yrken finns det lika många inriktningar som människor.

End of story.

Du som läser det här, vilken är din syn på influenceryrket? Berätta gärna, jag är genuint nyfiken!

Taggar

4 Kommentarer

  1. pilla

    Jag ser influencern som det moderna magasinet och de har ju olika organisation precis som pappersmagasin. När jag skriver min blogg drar jag lite paraleller till tidningen jag och tjejkompisarna gjorde på mellanstadiet (vi ville vara som Sweet Valley High böckerna vi ÄLSKADE och startade en skoltidning där vi sålde annonser, skrev artiklar, gjorde den i publisher, tryckte upp och sålde på skolgården).

    Svara
    • Petra Månström

      Jag håller med dig, liknelsen vid ett modernt magasin är mycket bra!

      Svara
  2. Chatrine

    Jag håller med Pilla här ovan, influensers är väldigt likt journalister som jobbar på magasin. De får också betalt för att skriva om aktuella ämnen. Den stora skillnaden är väl att influensers får sälja sig själv också, de har ingen draghjälp av gruppformen. Ett magasin kan ju säljas in pga att det är många olika artiklar, en influenser får dra lasset själv. Jag tänker på de jag följer och ser ju att de jag gillar att läsa mest har en bra mix av tankefrågor/analyser, professionella tips och trix, personligt och vardag. Lägger man sen in att ett magasin dessutom oftast har annonssäljare och administratörer så borde det vara enkelt att förstå att en influenser (engagerad sådan) borde ha mycket högre ersättning.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kategorier

Arkiv

Sök

Om Petra

Jag heter Petra Månström och är journalist och löpcoach. Du behöver inte springa jättefort, lyfta tungt eller prestera på något sätt för att läsa min blogg. Den vänder sig nämligen till helt vanliga människor som kämpar med att få vardagen att gå ihop. Ibland hinner vi träna, ibland prioriterar vi annat. Men vi är alla livsnjutare som tränar för att leva – inte tvärtom. Varmt välkommen hit!

Maratonpodden

Senaste inläggen