maran

Långärmat eller kortärmat? Linne eller t-shirt? Shorts eller tights? Jacka eller ej? Ska man ha något på huvudet och i så fall vad?

Det här med hur man ska klä sig under ett maraton eller något annat långlopp är verkligen inte det lättaste. Är det någon tröst så kan även proffsen gå bet, det märkte man tydligt under Stockholm Marathon 2012, då väderförhållandena närmast kunde liknas vid en vinterdag med några få plusgrader, hård vind och regn.

För att du som läser det här ska känna dig lite tryggare i ditt klädval på maran eller annat längre lopp har jag här sammanställt lite tips som kan vara värdefulla inför tävlingsdagen:

1. Klä dig inte för varmt!
Många tar på sig för mycket kläder och glömmer grundregeln att man ska frysa på startlinjen. Självklart ska man klä sig efter väderlek, men om det inte är extrema väderförhållanden så är det oftast en ganska lätt klädsel som gäller. Är det varmare än 7-8 grader kör jag shorts och t-shirt på längre lopp, över 12-13 grader blir det linne till shortsen och över 20 grader brukar jag allvarligt överväga att springa i endast sport-bh eller minimalistiskt linne. Grundprincipen är att ju längre du planerar att hålla på, desto varmare bör du klär dig. Är du orolig för att stå och frysa i startfållan, ta då med dig några gamla kläder som du ändå har tänkt slänga och kräng av dig dem strax innan starten går. Många lopparrangörer samlar upp kläderna som löparna slänger i starten och lämnar till välgörenhet.

2. Välj plagg som du lätt kan ta av
Om du velar mellan långärmad tröja och t-shirt, varför inte testa kompromissen t-shirt och armvärmare? Det har jag gjort ibland och det har funkat utmärkt. Se bara till att ha ”sprungit in” armvärmarna under några pass innan då att du inte råkar ut för jobbigt skav. Keps, mössa och tunna fingervantar är andra smarta plagg som värmer men som också lätt kan tas av om det skulle behövas. Trädgårdshandskar (tunna i bomull) från typ Clas Ohlson har jag haft under maran och det har funkat toppen. Om man nu kommer på att man vill slänga ifrån sig handskarna (i soptunna förstås!) är det ju bra om de inte har kostat skjortan…

swissalpine marathon

3. Inga nya plagg!
Spring endast i skor och kläder som du har erfarenhet av att ha sprungit i. Visst är det lockande att springa maran i de där fina löparskorna som du köpte på mässan under nummerlappsutdelningen, men över fyra mil i skor som dina fötter inte är vana vid rekommenderar jag inte. Samma sak gäller tröjor, tights, sport-bh:ar och annat, nya plagg kan ge jobbigt skav som tar bort glädjen och fokuset från löpningen. Och vad gäller skorna: dubbelknut på träning och trippelknut på tävling är min devis 😉

4. Smörj, smörj, smörj!
Jag har en mirakelkräm på tub som heter Sportslick. Oslagbar när det gäller att hålla borta skoskav och dessutom verkar den antibakteriellt. Vill bara betona att jag inte får betalt för att hissa Sportslick, det är bara en riktigt grym produkt som borde finnas i alla långlöpares badrumsskåp. Och smörj ordentligt, fötterna ska i det närmaste glida runt i strumporna!

Stort lycka till på loppet och har du fler tips som du vill lägga till – kommentera gärna!

 Foto bilden högst upp: Jonas Hansen (taget efter dagens långpass i skogen med Ingmar & CO), foto bilden längst ner: Fredrik Schenholm (Swissalpine Marathon 78 km 2014)

Dela: