Låtsasmåltiderna på Instagram gör mig uppgiven

bodybuilders

Muskler, muskler, muskler. Fitnessbranschens livsstil har sipprat ner på motionsnivå där den ofta tillämpas utan kunskap om hur lågkolhydratdieter påverkar kroppen på sikt. Foto: Istolethetv/Flickr.com.

En hög gröna salladsblad, tomater, gurka och några skivor rostbiff.  En klick keso, skivad avokado och en liten bit kyckling. Bantningsprogram från valfri damtidning? Nej, inte alls. Det här är måltider man ofta hittar i Instagramflödet hos personer som löptränar hårt och ofta. 

Varje gång jag ser dessa måltider undrar jag i mitt stilla sinne: Var är kolhydraterna? Var är kalorierna? Var är energin som ska ta personen igenom nästa löppass? För mig är det här inte mat för människor som tränar löpning flera gånger i veckan. Tvärtom är det lågkalorikost som möjligen, i sällskap med lite mer kolhydrater, skulle kunna passera för en inaktiv person med ett stillasittande jobb. Men inte för någon som ägnar sig åt idrott där man bränner massvis med kalorier, då är det bara en säker väg rakt in i otrevligheter som skador och ett havererat immunförsvar.

Samtidigt läser jag att majoriteten av dagens unga inhämtar sin kunskap om träning, kost och hälsa i sociala medier. Det vill säga bland annat i bloggar och Instagramflöden där man ofta är livrädd för minsta lilla kolhydrat och sköljer ner sina lågkolhydratmåltider med diverse energidrycker innehållande saker som gör mig långt mer mörkrädd än en skiva bröd. Bloggar och Instagramflöden där det förmedlas bekymmersfria liv, flexas med brunbrända muskler och skrattas med kritvita tandrader. Men då ska man ha i åtanke att sociala medier borde betraktas som vilken tidning som helst snarare än en korrekt återgivning av verkligheten. Somliga människor har naturligt en låg fettprocent, men för de flesta av oss krävs det rejäla uppoffringar för att få fram synliga muskler. Det är alltså ett hårt arbete och inte alltid så glamouröst som det förmedlas i sociala medier.

För egen del har jag efter många års mixtrande hit och dit med maten kommit fram till ett förhållningssätt som fungerar över tiden. Jag behöver protein, fett OCH kolhydrater. Snålar jag in på några eller någon av dessa tre hamnar min kropp i obalans. Jag blir retlig, får hormonrubbningar och presterar sämre på min träning. Men så länge balans råder är det frid och fröjd, jag känner mig stark och i form. Inte i en sådan form att jag skulle kunna ställa mig på en scen och tävla i fitness, men det är jag inte heller ute efter. Jag strävar efter en form jag kan hålla över tiden, där vikten är någorlunda stabil och jag kommer i mina kläder. Det är form för mig.

Sedan finns det såklart människor som fungerar bättre om de äter mer protein och mindre kolhydrater och så vidare. Men generellt om man ägnar sig åt konditionsidrotter är det omöjligt att få vettig utdelning av sin träning om man är livrädd för kolhydrater. Man sågar av grenen man sitter på, kan man säga. Kom ihåg att det finns mängder av kolhydratrika livsmedel, till exempel fullkornsbröd och potatis, som är fullsmockade med viktiga och bra näringsämnen. En risk med att äta högproteinkost är att man får i sig för lite näringsämnen eftersom proteinet mättar så pass fort. Behöver man gå ner i vikt är det en annan sak, då kan en snabb mättnadskänsla vara positiv eftersom det totala energiintaget då blir mindre.

Vill förresten också påminna om min intervju med Björn Ferry för Maratonpodden. Han höll sig till lågkolhydratkost ett tag, bland annat när han tog OS-guld. Men sedan övergav han den livsstilen för att den var omöjlig att förena med ett fungerande socialt liv:

”Det var mest kring det sociala. Det är lite som att ha en allergi, man måste alltid ta hänsyn till den som har allergi. Om vi är i Ensamheten och ska käka middag och så går snacket ”Få se nu, inte potatis och inte det…” Man vill inte vara en sådan människa. Man vill kunna tacka ja om någon bjuder på en bulle, annars är man ju vrickad. Det känns skitkonstigt att tacka nej till en bulle som någon tant har bakat. Jag vill ju ha bullen, den är ju god.”

Till sist, visste du att bröd är något av det mest klimatsmarta du kan äta? Läste någonstans att 7 av 10 svenskar känner oro för klimatet, men detta avspeglar sig inte i våra matval: Bara 1 procent väljer bröd för att det är klimatsmart. Se där, ännu ett argument till att våga sig på en macka till frukostkvargen!

Share: