kristina

Kristina avnjuter öl och banan efter sin första halvmara, en vana hon har fortsatt med. 

Lördag och dags att presentera ännu en veckans löpare! Den här gången är det Kristina Jansson, 26, som bor i Biel/Bienne i Schweiz och snart är färdigutbildad lärare. Intressant för löpare är att i staden där Kristina bor arrangeras varje år ett 100 kilometer långt nattlopp.

Hur länge har du löptränat?

– Jag har löptränat i två år. Innan har jag kanske finväderjoggat lite då och då och hatade det. Jag förstod inte folk som sa att de gillade att springa.

Hur kom det sig att du började?

– Ja, hur kom det till? Jag började att röra på mig mer och mer när jag hade mycket stress på jobbet och behövde ett sätt att få skallen fri. Och det var då jag märkte att jag mår bra av att springa. Jag kände mig mindre stressad och hade inte ont i huvudet så ofta längre. Ett avgörande moment för mig var när jag började se löpningen som en form att vara ute i naturen, se landskap och upptäcka nya vägar, lite som att vandra fast snabbare. På helgerna tar jag gärna tåget någonstans och springer hem. Eller så tar jag en tur i vinbergen där man har fantastisk utsikt över sjön och bergen.

Ungefär hur kan en träningsvecka se ut för dig just nu?

– Min löpträning just nu ligger lite i vinteride, så jag springer inte så ofta eller långt som jag egentligen skulle vilja. Jag tar mig ut två gånger i veckan och bestämmer längden av mitt lopp spontant, det kan vara allt mellan 2-15 kilometer. Sedan gör jag mycket yoga, som jag tycker är en bra komplement träning till löpning. Nu när våren närmar sig vill jag börja springa mer igen.

Vilka är dina eventuella mål med träningen?

– Jag funderar på att delta i ett bergshalvmaraton, det vore kul att testa en ny utmaning utan att öka distansen så mycket. Jag sneglar lite försiktigt på att testa ett maraton, men jag vågar inte riktigt ännu, mest för att jag är rädd att tappa glädjen att springa när jag ”måste” börja träna mer inför ett maraton.

Tränar du något annat än löpning, i så fall vad?

– Förutom löpning tränar jag yoga och bodypump.

Vilken är din syn på kost? Hur äter du?

– Jag försöker äta balanserat. Balanserat innebär för mig också att jag äter sötsaker. Eftersom jag älskar mat och matlagning så är det viktigt för mig att jag äter hemlagat mat med råvaror som är i säsong. Jag provar nya rätter hela tiden så ensidigt blir det aldrig i mitt kök. Med den inställningen till mat känner jag mig väldigt bra och frisk.

Pryl du inte kan vara utan på löpturen?

– Mobilen. Dels för att lyssna på musik och dels att ta bilder på vägen.

Ditt bästa löparminne?

– Det måste vara under ett nattlopp där jag sprang mitt andra halvmaraton. Det var becksvart och jag hade ingen aning var jag var, eller hur vägen skulle fortsätta. Först fick jag lite panik, för att jag inte såg vart vägen gick eller när nästa vätskekontroll skulle komma (jag glömde att kolla det innan loppet). Men efter ett tag började jag njuta av att inte ha någon mer kontroll än över mina rörelser i nuet och det gjorde denna varma sommarnatten lite extra speciell. Eftersom jag inte alls är en nattmänniska var det en extra utmaning att springa mitt i natten.

Till sist: DITT bästa tips till andra som är sugna på att börja springa men inte får tummen ur och hittar motivationen?

– Motivationen ligger där du har ditt fokus. Om du inte hittat en rutin i din löpträning har du kanske gjort det av fel skäl. Jag vet hur det är! Jag har länge trott att jag måste springa för att det är nyttigt och för att jag måste gå ner i vikt. Men såklart har jag alltid tappat motivationen. Sedan började jag springa för att jag mådde bra av det, utan att ha ett mål som viktnedgång eller att klara en viss sträcka på en viss tid. Se din löpträning som ett äventyr, upptäck nya platser och vägar, det behöver inte alltid vara samma tråkiga varv. Och tillåt dig själv att springa långsamt också!

Dela: