SNO ELITENS KNEP OCH SPRING DET PERFEKTA INTERVALLPASSET!

Petra MånströmIntervallträning, Kvalitetspass, Petra mot NYC Marathon, Träningstips, YouTubeKommentera

intervaller på bana

Fler som har problem med att hålla rätt fart på sina intervaller? Jag går nästan alltid ut för hårt och priset jag får betala för det är att resten av passet går sämre än det annars hade gjort. Bara att gå ut några ynka sekunder lugnare kan göra en enormt stor skillnad i hur passet går. Därför är det en bra idé att lära sig hur olika farter känns i kroppen.

Och just det var syftet med passet du kan kolla in i videon nedan! Det spelades in i onsdags, när jag körde intervaller på Stadion under överinseende av min coach Johan Hasselmark från Aktivitus. Passet: 6 x 1 000 m med 3 minuters vila. Första minuten ståvila och sedan lugn jogg 200 meter till starten för nästa intervall.

I det här passet snodde vi ett knep som elitlöpare ofta använder för att ligga rätt i tempo under ett pass. Det säkerställer att du hela tiden successivt kan öka farten och den sista intervallen går snabbast. Resultat: du går från passet med ett stort leende och din träning får en välkommen boost!

Jag kör ett sk ”laktatmätt referenspass” med min coach Johan Hasselmark på Stockholms Stadion.

Fler som blev sugna på att testa? Och du har väl förresten inte missat de tidigare klippen i min serie ”Petra mot NYC Marathon”? De hittar du här! Och jag blir såklart SUPERGLAD om du vill prenumerera på min Youtubekanal!

Och blev du nyfiken på mitt nya träningsupplägg och varför jag numera är helsåld på pulsträning? Läs då mer här!

1+

Kommentera

Din epostadress publiceras inte Obligatoriska fält är märkta *