SÅ HITTAR DU TILLBAKA TILL LÖPARGLÄDJEN

Petra MånströmLivet, Livsstil, Personlig utveckling, Träningsfilosofi3 Kommentarer

Ibland kommer livet emellan och man tappar löpträningen. Det kan vara jobbiga livshändelser som stjäl energi, trassel på jobbet eller något helt annat. Jag har själv råkat ut för det här flera gånger och här är sätten som har hjälpt mig att hitta tillbaka.

Släpp alla prestationskrav
Lämna klockan hemma, varva jogg med gång, promenera istället – kort sagt: gör det som känns bäst för dig. När jag av en eller annan anledning har varit låg så klarar jag inte av att tvinga mig själv att springa fort, men lugna joggar eller promenader brukar fungera bättre.

Ta dig ut i naturen
Naturen har alltid varit en plats där jag har hämtat ny kraft. Särskilt när livet är jobbigt har det känts väldigt helande att bara dra ut i skogen för ett lugnt löppass eller en promenad,

Ta en paus från löpningen
Man måste ju faktiskt inte springa om motivationen saknas. Gör något helt annat istället, som att cykla, gymma, simma, åka skidor eller vad du nu vill göra. Huvudsaken är att du kommer ut och rör på dig, det brukar vara väldigt välgörande för humöret och sinnesstämningen.

Ta med icke-prestationsfixerade kompisar på passen
Att ha med kompisar på passen är alltid kul, men när jag känner mig låg väljer jag hellre sällskap som har en lite mer avslappnad relation till det här med tider och prestation.

Våga söka hjälp
Jag har gått i samtalsterapi i flera omgångar och det har hjälpt mig massor. Särskilt när livet krånglar har jag massvis med tanketrådar i huvudet och då är det ovärderligt att få proffshjälp med att sortera. Det gör att jag kan se saker klarare och jag har lättare för att ta mig ut och träna.

Har du fler tips att dela med dig av? Kommentera gärna! Kram!

0

3 Kommentarer är aktiverade “SÅ HITTAR DU TILLBAKA TILL LÖPARGLÄDJEN”

  1. Mycket bra skrivit Petra!
    Tack för att du delar med dig! Jag var själv där för några månader sedan men har nu hittat tillbaka igen ?
    Nästa gång jag hamnar där ska jag tänka på det du skrev!

    0
  2. När det känns tungt av olika anledningar tex vid en lättare förkylning brukar jag tänka att jag ska låta kroppen bestämma tempo. Som att man bara får lov att hänga med. Hoppa i sin egen ”sidovagn” och åka med. Det brukar ofta vara väldigt förlösande och jag har i sånna lägen kunnat hitta både fin rytm och tempo vilket givit mycket löparglädje tillbaka. ?

    0

Kommentera

Din epostadress publiceras inte Obligatoriska fält är märkta *