MARATONSTJÄRNANS 3 FAVORITINTERVALLPASS

Petra MånströmIntervallträning, Löpning, maratonlöpning, Maratonpodden, Träningstips2 Kommentarer

Caroline Almkvist

I senaste avsnittet av Maratonpodden gästas jag av det senaste stjärnskottet på den svenska långdistanslöparhimlen: Caroline Almkvist. I fjol sprang hon till allas (och sin egen) förvåning in som trea på Stockholm Marathon.

I intervjun lovar hon att tipsa om sina tre favoritintervallpass – här kommer de som utlovat. Passen lämpar sig för såväl nybörjare, som elitmotionären. Tempo bestäms efter förmåga, dagsform och känsla!

1. Norska intervaller:
Uppvärmning 10-15 min
4 x 4 min intervaller
1 min ståvila mellan varje intervall
Nerjogg

2. Fartlek:
Uppvärmning 10-15 min
1min snabblöpning växelvis med 1min lugnare löpning
Nerjogg

3. 6-Stege:
Uppvärmning 10-15 min
6-5-4-3-2-1 min snabb löpning
2 min jogg mellan varje intervall
Upprepa stegen x antal varv beroende på förmåga, tillgänglig träningstid och syfte
Nerjogg

Stort lycka till! Och avsnittet med Caroline kan du lyssna på direkt i spelaren nedan, på Spotify i mobilen eller i poddapparna.

Foto bilden ovan: Erik Flyg

0

2 Kommentarer är aktiverade “MARATONSTJÄRNANS 3 FAVORITINTERVALLPASS”

  1. Är det fartlek när det är så uppstyrt upplägg? (1 minut x 1 minut)
    Jag har alltid tänkt att det är mer ”till den lyktstolpen”, eller ”fram till grusvägen tar slut”, osv.

    0
    1. Jag är nog inne på lite samma linje som du, att fartlek är mer spontant och blir det mer uppstyrt så blir det intervaller. Men det är nog en tolkningsfråga ?

      0

Kommentera

Din epostadress publiceras inte Obligatoriska fält är märkta *