MEN HUR SJUTTON SKA JAG GÖRA DÅ!??

Petra MånströmHälsa, Livsstil, Löpning, Motion, Sociala medier, Träning, Träningsfilosofi, Träningsprogram8 Kommentarer

nyårslöfte

Inledningen av ett nytt år är ofta lite stressframkallande, på många sätt. Orsaken stavas ofta nyårslöfte. Det där man lovade sig själv lite lätt bubbelrusig vid tolvslaget på nyårsaftonen känns nu plötsligt jobbigt och övermäktigt. 

Inte blir det bättre av att bli översköljd av alla käcka träningsuppdateringar i sociala medier. Folk som kört morgonpass på nyårsdagen, sprungit ”årets första långpass” eller ”mosat ben på gymmet”. Medan du själv blev kvar i soffan, kanske lite bakis och med hämtpizza som årets första måltid. Och ångrar att du ens andades något som kan liknas vid nyårslöfte. Varför finns sådana, egentligen?

Man kan också mötas av sociala medier-uppmaningar av typen ”det är lugnt, känn ingen stress – strunta i träningshetsarna och kör din grej”. De uppmaningarna är bra, för då slipper man känna sig slapp där man ligger i soffan och missar årets första långpass. Men samtidigt är det ju kul med lite piska också.

Lovade ju mig själv att aldrig mer använda l-ordet, så därför gör jag det inte nu heller. Men mitt bästa tips för en träningssatsning som håller i längden är att inse att det ÄR jobbigt att lägga om sin livsstil. Jag minns när jag började springa i slutet av 2009. Då hade jag inte tagit ett löpsteg sedan idrottslektionerna i plugget och det var SJUKT jobbigt.

nyårslöfte

Måste inte få blodsmak

Kände mig tung, seg och började kolla klockan redan efter någon kilometer. Det krävdes mycket pannben för att orka hålla i och fortsätta trots motståndet. Att börja en satsning mitt i kalla och mörka vintern är ju inte heller någon hit, väderleken är knappast uppmuntrande.

Men om du accepterar att det kommer att vara jobbigt, att du kommer att behöva tvinga iväg dig på en del pass (gäller verkligen inte bara nybörjare!) och att belöningen oftast kommer först om ett tag – då har du kommit en bra bit på väg. Sedan har jag några egna punkter som sänker stresströskeln, åtminstone för mig:

1. ”Riv och slit” inte, måste du tokkämpa under passet så riskerar du att tappa tekniken och därmed ökar också skaderisken. Bättre att ta det lugnt och öka om/när allt känns bra.

2. Man måste inte få blodsmak när man tränar! Tvärtom. Strävar man efter maxinsatser under varje pass är det lätt att bränna ut sig ganska snabbt.

3. Bli träningssmart! Läs på, sök information på tillförlitligt håll (det vill säga skippa kvällstidningar och liknande) och jobba på att bli din egen personliga tränare. Målet ska vara att så småningom själv kunna lägga upp din träning och veta vad som passar just dig.

Stort lycka till och ha kul! Och har du effektiva motivationstips, dela gärna med dig i kommentarsfältet!

(Foto bilderna ovan: Jonas Hansen)

0

8 Kommentarer är aktiverade “MEN HUR SJUTTON SKA JAG GÖRA DÅ!??”

  1. Januari – mars är utmärkta månader att använda för grundträning, långa pass i ganska behagligt tempo, varvat med skidturer eller varför inte långfärdsskridsko om möjlighet finnes. Ingen stress, lägg fokus på frisk luft och njutning.
    När jag var aktiv tävlingslöpare som ung, i alla fall yngre än mina nuvarande 58 år, var vintern den period under vilken mängden låg som högst. När våren kom ökade kvalitén och mängden minskade.

    0
  2. Min bästa tanke är att varje kilometer är en kilometer bättre än ingen alls. Så även om kroppen bara orkar två kilometer, så är det okej.
    Sen måste jag ge beröm till Jonas, hans foton förgyller din blog ännu mer 🙂

    0
  3. Jag håller ribban låg, ser mina löppass som min egentid och om den tiden blir i 5- eller 6minuterstempo spelar ingen roll alls. Det viktigaste är att jag springer ?
    En bra podd i öronen, läs Maratonpodden ?, förgyller träningspasset och gör det lättare att ge sig ut, för hemma har jag inte tid att lyssna ?

    0
    1. Tänker så jag också, pratar också om hur länge jag har sprungit snarare än hur långt och hur fort/långsamt. Viktigast är att hålla igång, precis som du skriver! Kram

      0

Kommentera

Din epostadress publiceras inte Obligatoriska fält är märkta *