banpass

Att ge sig ut och springa är nästan alltid en fantastisk idé. Igår fick jag till ett banpass med bästa känslan på länge och det skulle jag vilja berätta om.

Att springa i tröskelfart är något som jag ofta har bloggat om och en fart jag verkligen vill uppmuntra andra att träna i oftare. Varför? Jo, för att genom att träna i det här tempot förbättrar du din snabbuthållighet, vilket i praktiken innebär att du kommer att klara av att hålla en högre fart under längre tid. Till exempel på ett halv- eller helmaraton. När jag sprang mitt snabbaste halvmaraton någonsin 2012 hade jag tränat ett tröskelpass i veckan i tre månader och det gjorde underverk.

När man springer i tröskelfart befinner man sig precis på tröskeln till att kroppen producerar mer mjölksyra än den hinner transportera bort. Om du håller i hatten och verkligen ser till att hålla rätt fart och inte kruta på för hårt kommer du snart att känna att det här är en fart som tar fram det bästa i din löpning. Du får känna dig graciös och elegant utan att tappa steget och ”riva och slita” som lätt är hänt när man kör intervallpass i hårdare tempo.

Viktigt är att verkligen se till att hålla nere farten i början av passet, då man lätt annars kanske tycker att det går för långsamt. Jag lovar, mot slutet kommer du att tacka dig själv för att du tog det lugnt i början. Igår körde jag enligt följande:

– Uppvärmning, lugn jogg i cirka 10 minuter
– 3 x 2 km i tröskeltempo med en minuts ståvila mellan varje intervall (gåvila eller ståvila avgör du själv, jag brukar köra en kombination)
– Nedvarvning, lugn jogg i cirka 10 minuter
– Stretch

Andra kul upplägg som funkar bra att köra i tröskelfart är:

– Uppvärmning
– (2-3) x 10 minuter i tröskelfart (bra pass att köra på bana eller annan kortare slinga med vänner som är olika snabba), en minuts vila mellan varje intervall
– Nedvarvning

– Uppvärmning
– (4-8) x 1 000 m i tröskelfart på terrängspår, gärna slinga, en minuts vila mellan varje intervall
– Nedvarvning

Är så glad över att jag fick till ett så bra pass igår, löpning gör verkligen gott i såväl kropp som själ! Fler här som gillar tröskelpass? Testa gärna och berätta vad du tyckte!

Share: