traningsstress

Man vet att man borde och blir stressad när diverse träningsmänniskor (som t ex jag) så flåshurtigt talar om att ”Du hinner! En halvtimme några gånger i veckan hinner ALLA!” 

Jag fattar såklart att somliga blir stressade. Kanske har man inte tränat regelbundet innan man fick barn och alla vet ju att man knappast får mer tid över när man har blivit förälder – och så har den där träningsblogghurtbullen mage att hetsa mig till att träna. Jag köper det, att det känns jobbigt att läsa. Jag köper att det kan uppfattas som hets och press.

LÄS OCKSÅ: 3 superbra pass som ALLA hinner köra

Men, låt oss vända på det. Tänk om folk uppmanade till motsatsen:

”Sitt så mycket du kan! Surfa så mycket du kan på mobilen när du får en stund över! Sitt lite extra länge på toaletten när tillfälle ges! Kolla på alla tv-serier du kan! Rör dig bara om du måste! Träna kan du göra när bebisen har blivit större!”

Hur låter det? Lite knasigt, eller hur? Vart vill jag då komma? Jo, det här med att ”träna” är så laddat. Jag misstänker att många förknippar ”träning” med blodsmak, mjölksyra, galen träningsvärk och möjligen ångest inför passet. Nu kommer de goda nyheterna: en RASK PROMENAD är också träning! Definitionen av träning är INTE smärta och ångest till varje pris, utan välmående och ökad ork.

LÄS OCKSÅ: Bristningar, ytliga blodkärl och annat myspys

Så: nästa gång du läser ett blogginlägg eller en tidningsartikel med budskapet ”Alla hinner träna en halvtimme några gånger i veckan”, fundera en stund innan du reagerar negativt. För du kanske rentav redan tränar utan att veta om det! Och nej, man måste inte köra slut på sig själv för att det ska kallas träning. Själv älskar jag lugna, sköna löppass i prattempo och körde nästan bara sådana pass inför mitt maraton i början av maj. Har inga planer på att öka dosen blodsmakspass och det var flera år sedan jag senast körde så tufft på träning och tävling.

LÄS OCKSÅ: Om tokträning och hetsbantning

Hoppas att detta kan lugna någon. Nyblivna mammor och pappor ska inte behöva känna stress inför sin träning och tro att allt eller inget är det som gäller. Träna i fas med ditt liv så blir det en livsstil att röra på sig, istället för något som ska ”läggas på” allt annat och förvandlas till nödvändigt ont. Att sitta för mycket är farligt, till och med farligare än att röka enligt vissa. Så vi som förespråkar träning gör det inte för att framhäva oss själva och få andra att framstå som dåliga. Tvärtom vill vi att människor ska må så bra som möjligt OCH kunna njuta så mycket och länge det bara går av sina barn!

Ha en fin dag och träna om du vill! Annars funkar en promenad och fika med vän också bra! 😉 Dela gärna dina tankar i ämnet i kommentarsfältet!

Share: