trappbonanza

Innan jag fick barn tänkte jag ofta att småbarnsföräldrar hinner väl knappast träna? Och om de väl tar sig ut så blir det väl knappast någon kvalitativ träning? Nu vet jag bättre.

Min nya tillvaro som mamma har tvingat mig att hitta nya lösningar och vara kreativ när det gäller min egen träning. Ska presentera tre löppass för er som jag ofta återkommer till, för att de är tidseffektiva och roliga. Här är det första:

1. TRAPPBONANZA
Trappträning tyckte jag tidigare var urfånigt. Det var ju liksom inte löpning på riktigt. Men nu vet jag bättre och både ser och känner hur mycket trapporna gör för löpsteget och hållningen. Passet är inte svårare än att du joggar iväg hemifrån och söker upp en trappa på lagom avstånd. Se till att du är uppvärmd när du är framme vid trapporna, så uppvärmningen får gärna ta omkring 10-15 minuter. Väl framme så kan du lägga upp det hela lite som du känner, men bestäm gärna innan hur många varv du ska köra på trapporna – till exempel sex varv. Då kan du köra snabbt uppför, gå nedför och vila lite längre när du har gjort tre varv (= ”setvila”). När du är klar kan du stretcha lite lätt och sedan jogga tillbaka hem. Hela passet behöver inte ta mer än en dryg halvtimme och då har du fått riktigt effektiv träning som bygger såväl styrka som kondition! Passet är också lämpligt att köra om du har löparvagn och kan hålla den under uppsikt medan du springer i trapporna.

Lycka till! Snart kommer nästa pass, så håll utkik!

Share: