couchpotato

Foto: Flickr.com.

Hur många gånger har man inte hört ovanstående? Från familj, vänner och bekanta? I bloggkommentarer och på en massa andra ställen? Samtidigt: tar man sig inte tid att investera lite i sin hälsa så får man förr eller senare ta sig tid att vara sjuk. Och det är baske mig inte roligt. Kolla in mina tio tips, sedan kan typ ingen påstå att hon eller han inte har tid att träna:

1. ”Att träna” behöver inte betyda gå till gymmet
Det finns en missuppfattning att träning innebär att du byter om och går till ett gym. Så behöver det inte alls vara. Träning kan vara att flytta rumpan ur soffan och göra en serie med tre set av knäböj, burpees, situps, armhävningar och upphopp. Till exempel. Tar inte många minuter men ingen kan påstå att du inte har tränat. Det svåraste här är nog att släppa mobilen eller datorn och resa sig ur soffan.

LÄS OCKSÅ: 5 anledningar till din träningsdipp

2. Sänk ambitionsnivån
Ja, när du var singel hann du träna massor, levde på kvarg och proteinpulver och var tokrippad. Plus att du hann springa maror och köra Tough Viking. Men nu är du småbarnsförälder med begränsad träningstid till förfogande. Notera begränsad – för du har fortfarande tid att träna! Men nej, du kommer förmodligen inte kunna köra på som förr såvida du inte har en extremt förstående partner, tillgång till nanny eller liknande. Istället för att ligga på soffan, peta navelludd och beklaga dig över att saker och ting inte är som förr: RES DIG UPP och ta dig samman. Ta barnvagnen och ge dig ut på en rask promenad, stanna till någonstans och kör lite egen cirkelträning. Använd barnet som vikt, spring ikapp i lekparken istället för att glo i mobilen medan barnet leker och så vidare. Rätt vad det är blir barnen stora, klarar sig själva och tycker att du är pinsam. DÅ kan du börja satsa på maran igen. Tiden dit är inte så lång som du tror…

3. Släng av dig offerkoftan – ta på dig träningströjan
Vi är världsbäst på att klaga här i Sverige. Är det inte vädret det är fel på så var bussen till jobbet försenad eller så har du inte tid att träna. Det är lätt att hamna i en gnällspiral som blir en självuppfyllande profetia, plötsligt tror du på dig själv när du påstår att du inte hinner träna. Istället för att gnälla, börja tänka positivt. Tänk att idag ska du le mot busschauffören fast bussen var sen, konstatera att regn och blåst är pannbensbyggande uteträningsväder och träna hinner du visst. Alla hinner träna, allt annat är bara bullshit.

LÄS OCKSÅ: Jag skämdes för mina dåliga kostvanor

4. Effektivisera din vardag
Vanliga invändningar är ofta lång restid till jobbet, långa arbetsdagar och småbarn. Varför inte kliva av några hållplatser tidigare och ta en rask promenad eller jogg sista biten till jobbet, alternativt på väg hem. Kom till jobbet lite tidigare på morgonen och kör ett träningspass på lunchen, gärna med några kollegor så att du inte maskar. JA, det är bökigt och kräver planering att göra så här – men det är det väl värt med tanke på vad du investerar i, det vill säga din kropp?

5. Gå inte i soffliggarfällan
Arbetsdagen är över, det är mörkt ute och du är aptrött och hungrig. Nu är det extremt lockande att åka raka vägen hem och lägga sig i soffan. Bestäm dig för att några gånger i veckan kan du göra just detta. Men de övriga dagarna, då ger du dig iväg och tränar. Även om den inre rösten skriker åt dig att åka hem, att du inte orkar, att det är synd om dig som har jobbat så hårt att du nu dessutom måste träna. Gå inte på den lätta, bestäm dig för att du visst ska träna. Och med lite envishet har du på någon månad skapat en vana som är svår att ta sig ur.

LÄS OCKSÅ: Din löpning är lika viktig som alla andras

BONUS: Tränar du regelbundet får du en piggare syn på det mesta i livet. Du får saker gjorda snabbare, du blir snyggare OCH får ligga mer. Bara det vore skäl nog att få den mest inbitna träningsvägrare att överge soffan…

Share: