TUFFASTE TRÄNINGSVECKAN PÅ EVIGHETER – CHECK!

Petra MånströmLöpning, Petra mot NYC Marathon, Träningsfilosofi, Träningsprogram3 Kommentarer

Den som skriver det här blogginlägget är en väldigt trött men lycklig tjej. Endorfinerna sprutar naturligtvis ur öronen. För nu kan jag nämligen bocka av den tuffaste träningsveckan på mycket länge. Och extra känslosamt blir det såklart när jag äntligen har en kropp som (peppar, peppar!) samarbetar. Det var inte igår som det var så nämligen.

Men nu har jag valt att ta chansen och inleda en formtoppning som förhoppningsvis ska resultera i en löpstark och taggad kropp och skalle i slutet av oktober. ”Något äldre” människor som undertecknad behöver nämligen oftast längre tid för formtoppning än yngre, därav detta upplägg signerat min coach Johan Hasselmark på Aktivitus. Och ja, han borde ju rimligtvis veta. En och annan fyrtioplussare, såväl manlig som kvinnlig, har ju passerat hans testklinik 😉

Långpass runt Brunnsviken, en tidig och solig morgon.

Den här veckan handlade det om ”överbelastning” och volym. Sammanlagt närmare 11 timmar träning enligt följande:

Måndag: 40 min styrketräning
Tisdag: 90 min lugnt, zon 2
Onsdag: 60 min lugnt, zon 2
Torsdag: 120 min lugnt, zon 2
Fredag: 60 min alternativ träning, lugnt + 20 min rörlighet + spänst
Lördag: 90 min lugnt, zon 2
Söndag: 150 min lugnt, zon 2

Är väldigt tacksam över att min kompis Mia, rutinerad ultralöpare, tog sig tiden att göra mig sällskap på nästan samtliga löppass. Tisdag, onsdag och torsdag startade vi redan vid 7.00 på morgonen och jag kan ärligt säga att det hade ALDRIG hänt om jag inte haft sällskap. Men nu gick det förvånansvärt lätt att riva av ett långpass tidigt på morgonen, även om kroppen i början av alla pass undrade vad sjutton jag höll på med 😉 Märker att det tar längre tid att komma igång ju äldre jag blir, hehe.

Brunnsviken, tidigt i torsdags!
Sololångpass igår i ösregn. Brr!!

Igår blev det en sololångpanna i ösregn och det var nog det tuffaste passet mentalt. Tidigare idag sprang jag det avslutande två och en halv timme långa passet med Mia och Stefan, även han ultralöpare. Det blev en mycket fin runda runt tre sjöar, men hade det inte varit för att jag hade sällskap hade jag tröttnat och tagit tunnelbanan hem efter ett tag. Nu var benen rejält trötta och protesterade högljutt, särskilt i de avslutande backarna i Ålsten. Det var VÄLDIGT skönt att få stoppa klockan och börja gå när de två och en halv timmarna var avklarade!

Mia och Stefan vid Judarsjön under dagens långpass.
FEM långpass avklarade!! SÅÅÅ nöjd!!!

STORT tack till Mia för att du peppade mig igenom den här veckan och STORT tack också till er som har peppat mig via DM och kommentarer. Nu kör jag vidare med kortare och snabbare pass i tävlingsfart, men först: TVÅ DAGAR VILA. Och ikväll: bubbel!

Önskar dig som läser det här en fin kväll! Vad har du hittat på idag? Hur har din träningsvecka varit?

2+

3 Kommentarer är aktiverade “TUFFASTE TRÄNINGSVECKAN PÅ EVIGHETER – CHECK!”

  1. Wow vad stark du är! Det krävs både psykisk och fysisk styrka att fixa en sådan vecka.
    Ungefär vilken procent av max puls har du i de olika zonerna?
    Keep on fighting!

    0
  2. Wow! Grymt! Vore intressant att veta tanken med upplägget också? Och hur långt det pågår? Typ vad är syftet att köra en vecka med långsamma långpass för att veckan efter köra snabba korta? Ofta ser man ju upplägg där det ingår både lugna långpass, distanskurs och korta snabba/intervaller i samma vecka. Det här känns annorlunda så man blir ju väldigt nyfiken 🙂

    0
    1. Just det här upplägget är ju en del av en formtoppning, därför skiljer det sig från hur en ”vanlig” träningsvecka kan se ut. Ska höra med min coach om han eventuellt har tid att säga något kort om tanken bakom – så kan jag dela detta i ett blogginlägg sen!

      2+

Kommentera

Din epostadress publiceras inte Obligatoriska fält är märkta *