M

OVERNIGHT OATS MED BLÅBÄR OCH BANAN

av | jun 11, 2017 | Samarbeten | 5 Kommentarer

I matsäckstermosen när man var liten, i en pappmugg under Vasaloppet – eller direkt ur paketet när man är sugen på snabb energi efter ett pass. Eller trendmedvetet i form av overnight oats!

Blåbärssoppa är något som har följt med mig sedan barnsben och därför känns det extra roligt att nu ha ett samarbete med Sagolika fruktsoppor. Mitt uppdrag är att tipsa om ett gäng smarriga mellisar med någon av Sagolikas fruktsoppor som ingrediens, något som har varit riktigt kul. Jag är ju som bekant ingen superkock i köket, men efter att jag träffade min sambo som är grym på att laga mat har jag i alla fall tagit några kliv uppåt vad gäller kreativiteten bland grytorna.
Nämnas bör att fruktsopporna innehåller socker, närmare bestämt 9 % för blåbärssoppan. Jag vet att många av er som läser det här vill minska på sockerintaget, men personligen tänker jag att eftersom jag är en aktiv person som tränar ofta och mycket så mår jag bra i kropp och själ av socker.
När jag har skapat recepten, som kommer ut här på bloggen och på mitt Instagram under sommaren, har jag också medvetet lagt till ingredienser med litet eller inget sockerinnehåll. Detta just för att den totala sockermängden inte ska bli för hög. Men som sagt – en snorsportare behöver allt lite socker, tycker jag i alla fall. Men det är min högst personliga åsikt, såklart.
Nog pratat – till receptet. Trots att overnight oats har trendat på svenska hälsobloggkonton i flera år nu så har jag faktiskt inte testat att själv göra denna hajpade kallgröt. För ja, overnight oats är alltså kallgröt, gröt som tillreds utan kokning. Det positiva med detta är att fler näringsämnen bevaras jämfört med när man kokar gröten. Jag har valt att använda stålvalsade havregryn, ”steelcut oats”, som inte är lika processade som andra varianter och därför har ett relativt högt vitamininnehåll. Älskar dessutom texturen som gröten får med de stålvalsade grynen. Du kan förstås byta ut havregrynen mot andra gryn som du föredrar.
overnight oats
OVERNIGHT OATS MED BLÅBÄR OCH BANAN
1 mindre portion – dubbla om du är rejält hungrig!
1 dl stålvalsade havregryn (”steelcut oats”)
1 dl Sagolika blåbärssoppa
Topping:
Skivad banan
Blåbär, frysta eller färska
Kokoschips/kokosflingor

Valfri sorts mjölk (kokos, soja, havre eller ko etc)
Blanda ovanstående ingredienser och ställ kallt över natten. På morgonen, rör om och tillsätt eventuellt lite mer blåbärssoppa om blandningen känns för torr. Rör om och toppa med valfri topping. Servera med valfri mjölk. Ska du inte äta gröten till frukost hemma, lägg den i tättslutande förpackning och ta med toppingen separat.
Ät och njut! Fler som älskar overnight oats? Jag är väl sist av alla på den bollen, men glad att jag i alla fall upptäckte denna utsökta rätt!
(Foto bilderna ovan: Petra Månström)

Taggar

5 Kommentarer

  1. Ulrika

    Ja, det ser ju väldigt gott ut på dina bilder. Jag har aldrig provat men nu blev jag sugen!
    Jag behöver tips på sporthörlurar, vilka använder du vid löpning? Tycker att det är jättejobbigt att måsta hålla på och justera dem när jag springer. Har fullt upp med löpningen.

    Svara
    • Petra Månström

      Jaa, testa! Overnight oatsen blev faktiskt grymt goda! Sporthörlurar – kan inte vara utan mina Plantronics Backbeat Fit. Vattentäta, grymt ljud och de funkar att ha samtidigt som sportglasögonen. Sprang maran med dem och märkte knappt att jag hade dem på mig!!

      Svara
  2. Hanna

    Overnightoats är ju så gott! Kanske skulle fixa mig en till imorgon. 🙂

    Svara
  3. Emelie

    Vad gott, ska prova som laddning inför mitt långpass? Hur gör du förresten när du springer långpass i värmen? Har du med dig något förutom vatten för att få extra energi? Tack för kanon inspo⭐️

    Svara
    • Petra Månström

      Resorb brukar jag ha med mig på pass i värmen 🙂

      Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kategorier

Arkiv

Sök

Om Petra

Jag heter Petra Månström och är journalist och löpcoach. Du behöver inte springa jättefort, lyfta tungt eller prestera på något sätt för att läsa min blogg. Den vänder sig nämligen till helt vanliga människor som kämpar med att få vardagen att gå ihop. Ibland hinner vi träna, ibland prioriterar vi annat. Men vi är alla livsnjutare som tränar för att leva – inte tvärtom. Varmt välkommen hit!

Maratonpodden

Senaste inläggen