gravidpepp1

Jag någon gång omkring vecka 38 i mina absoluta favoritträningskläder: mammatightsen från Powerwoman med matchande topp. Foto: Petra Månström.

Nej, att vara gravid var ingen hit för mig. Jag mådde dåligt över att inte kunna träna som jag var van vid och jag gillade inte att kroppen levde sitt eget liv, blev svullen, värkte och höll på. Men det fanns ett par saker som räddade mig från att bryta ihop helt – här är de fem viktigaste:

1. Styrketräna!

Jag tränade styrka minst två gånger i veckan under min graviditet, absolut ingen tuff träning utan lagom belastning med fokus på rygg, axlar, armar och ben. Tidigare har de generella rekommendationerna till gravida varit lättare träning som promenader och simning. Men en ny avhandling som kom i höstas visar att medelhård styrketräning är en mycket lämplig träningsform under graviditeten. Man kunde se att kvinnorna som styrketränat under graviditeten har upplevde att de mått bra av att träna styrketräning, att träningen kunde minska de graviditetsrelaterade besvären och att känslan att kunna hantera sin graviditet ökade.

2. Investera i gravidträningskläder

En graviditet är ju förhållandevis kort och då kan det kännas som overkill att investera i särskilda gravidträningskläder. Tänk om! De där gravidtightsen som smickrar din kropp kan vara just det som får iväg dig till gymmet eller peppar dig att köra några övningar hemma. Jag är ett stort fan av nya svenska märket Powerwoman, där finns bland annat gravidtights som är enormt snygga OCH sköna. Rekommenderas!

gravidpepp2

Cykelträningen blev den stora räddningen för mig när jag tvingades lägga ner löpningen efter vecka 20. Här har min polare Mia och jag just tagit oss i mål i Tjejgirot, jag var då i sjunde månaden. Foto: Privat.

3. Tvinga ut dig själv ibland – fast det tar emot

Jag drogs jag med en besvärlig ryggvärk som gjorde att jag blev deltidssjukskriven under senare delen av min graviditet. En riktig humörsänkare som gjorde att jag helst bara ville ligga kvar i soffan och zappa mellan kanalerna på tv:n och äta praliner – vilket jag också gjorde en hel del. Men då och då tog jag mig i kragen och tvingade iväg mig själv på en promenad eller till ett pass på gymmet. Helt enkelt bara för att jag visste att jag skulle må så mycket bättre efteråt, vilket jag också gjorde. Men jag har aldrig tidigare varit så omotiverad att ge mig ut och träna som under graviditeten, det kan jag villigt erkänna.

4. Gör behandlingar som får dig att känna dig fin

Om man är van att hålla igång och känna sig stark och vältränad kan det vara tufft att plötsligt inte kunna gasa på som tidigare. Desto viktigare då att inte tappa sugen helt och ”slamma igen”. Något som hjälpte mig mycket var att vardagslyxa genom att gå på salong och göra ögonfransförlängningar och spray tan. Låter det töntigt och fåfängt? Ja, kanske. Men med en klädsam fejkbränna och fina fransar kände jag mig snygg, attraktiv och fick färre vredesutbrott 😉

nikewomens

Obligatorisk selfieplåtning inför start i Nike Women’s 10 K i slutet av juni 2015. Då var jag gravid i vecka 20 ungefär. Efter loppet bestämde jag mig för att det fick vara slutsprunget på ett tag, det var inte längre behagligt att springa. Foto: Privat.

5. Tänk på vad du stoppar i dig

En del menar att graviditeten ska vara den där frizonen i livet då man får unna sig onyttig mat, bara för att man är ”värd” det. Och absolut, jag håller med. En chokladbit kan ibland vara skillnaden mellan himmel och helvete och en påse lösgodis kan göra underverk du knappt visste fanns. Men vill du underlätta för dig att må bra under graviditeten, undvika att dra på dig onödiga extrakilon (och då pratar jag inte vätska) samt ha en lättare väg tillbaka efter förlossningen bör du fundera lite på vad du äter. Jag har en polare som åt chips doppade i béarnaisesås VARJE DAG under sin graviditet. Det ångrar hon idag, för många av de extrakilon hon lade på sig dröjer sig kvar än idag – tio år senare. Ej att förglömma gör du också fostret i magen en tjänst genom att tänka på vad du äter, en morot så god som någon att äta lite sundare än vad hjärnan föreslår.

Till sist: om du liksom jag inte trivs i din gravidkropp så ska du veta att du inte är ensam! Men däremot verkar det vara tabu att prata om att man inte trivs med gravidkula, omgivningen liksom förväntar sig att du ska vara överlycklig och sväva på rosa moln. Mycket trist och hoppas att det snart blir ändring på detta. Ha en fin söndag!

Share: