PATRICK: ”JAG SPRINGER UTESLUTANDE I MINA FIVEFINGERS”

Patrick Bergander

Dags för ännu en Veckans löpare! Patrick Bergander har sprungit sedan tonåren och har också varit spinninginstruktör i många år. Tillsammans med goda vänner driver han ett föreningsgym i hemorten Aneby.

Först: lite snabba fakta om dig?

– Patrick Bergander, 52 år, sambo och utöver det fyra utflugna barn.

När började du springa och hur kom det sig att du började?

– Jag började springa som 16-åring. Det blev ”min grej” när kompisarna spelade fotboll, innebandy och tennis. Började springa mer regelbundet då jag emellanåt hade ont i ryggslutet och löpningen gjorde att värken minskade. Jag sprang i flera år i ett par skor av märket Lejon, skor som idag knappt hade funkat som sneakers, haha.

Varför springer du? Vilka är dina drivkrafter?

– Jag springer för mitt mentala och fysiska välmående och utöver det har löpningen blivit ett positivt gift som ger mig energi och livslust. Fram tills att jag var 40+ sprang jag ensam men livet förändrades och händelser i livet gjorde att nya vänner dök upp och där var löpningen en gemensam nämnare. Det var veckovisa intervallträningar och många långa snackrundor tillsammans. Sedan mitten 80-talet har jag dessutom regelbundet sprungit maraton, Lidingölopp och halvmaror. Jag har på min meritlista 18 genomförda Stockholm Marathon.

Patrick Bergander

Kan du beskriva hur en träningsvecka ser ut för dig?

– En träningsvecka påverkas av hur mitt liv i övrigt ser ut, hur jag arbetar och hur vårt liv hemma ser ut. Jag följer alltså inget slaviskt schema. Jag försöker om möjligt springa 2-4 pass per vecka där distansen varierar. Jag har även under flera år varit spinninginstruktör och i garaget finns en mountainbike som borde få röra sig mer. Kollar jag min träningskalender så hamnar är det registrerat 220-250 träningspass per år från 2010-2018. I det inkluderas all motion från löpning, utförsåkning till långfärdsskridskor.

Hur viktigt är det för dig att ha mål med träningen?

– Målet är viktigt! Att under sen höst, vinter och vår ha Stockholm Marathon som mål är för mig en grym drivkraft. Målet är givetvis även mitt välmående och en del av vårt liv hemma är träning. Tränar man så kan man unna sig annat gott i livet – en balans av livets godheter är det bästa.

Har du några mål du vill berätta om?

– Framtida mål är att fortsatt årligen springa Stockholm Marathon, tänker fortsätta många år till.

Vem eller vilka springer du helst med? Springer du helst på egen hand så går det förstås att svara det 🙂

– Skrev en del om detta tidigare. Sen har jag och min sambo träning som gemensamt intresse, vi springer gärna tillsammans och gör det så ofta vi har möjlighet.

Har du haft några motivationsdippar och hur har du hanterat dem?

– Nej 😉

Tre löparprylar du inte kan vara utan?

– Min pulsklocka Ambit 3, ett par korta tights som varit med mig i 15 år och mina Fivefingers – använder inga andra skor vid löpning.

Några peppande ord du skulle vilja ge läsarna, något som har funkat för dig när det tagit emot i löpningen?

– Varje träningspass fyller en funktion som ger dig kraft och styrka. Saknas inspirationen så spring en kortis runt kvarteret eller gör några ryck i trapphuset bara för att få upp pulsen. Sätt inga omöjliga mål som tar bort inspirationen utan ta dig framåt bit för bit, då blir det kanon! Det finns även flera inspiratörer i sociala medier och böcker som inspirerar. Läs och nörda till dig lite – det gillar jag! Det viktiga är att hitta din väg i träningen. Lycka till!

Share: