M

När orden liksom inte vill komma ut…

av | nov 16, 2022 | Blogginlägg, Livet, Podd, Träning & hälsa | 1 kommentar

Jag hade egentligen tänkt skriva flera blogginlägg de senaste dagarna. För tankar och idéer har verkligen inte saknats. Tvärtom! Det är faktiskt just mängden tankar och idéer som gör att jag inte får ner någonting vettigt i skrift. Jag vill så mycket, men det blir liksom en enda lång, seg kö som inte kommer framåt. Den värsta bilkön du kan tänka dig, typ.

Har faktiskt aldrig riktigt haft det så här rörigt i huvudet. Jag vill förklara så att folk förstår, räta ut frågetecken, göra mig själv rättvisa. Men ansträngningen som krävs för att få ner tankarna exakt så som jag vill ha dem verkar ta för mycket energi just nu. Blogginläggen blir en tredjedel av vad jag hade tänkt och sedan tar det stopp.

Ett exempel på grej jag verkligen hade velat förklara grundligt så att alla fattar: nyligen gick jag ut på Instagram och Facebook och förklarade att jag har beslutat mig för att öka andelen sk ”ads” (korta reklaminslag) något i Maratonpodden. Anledningen är helt enkelt att podden drar in för lite pengar i relation till produktionskostnaderna och lönsamheten blir därmed inte bra. Att lägga ner podden är absolut sista steget och dit vill jag inte gå om jag inte behöver. Så det här beslutet kändes som rätt väg att gå just nu, så får vi se vad det ger.

Här ska verkligen nämnas att majoriteten människor förstod läget och gav sitt fulla stöd. Men sedan har vi de där kommentarerna som har en tendens att skapa lite frustration och en vilja att behöva förklara ännu tydligare. Till exempel den här:

”Hur kan en podd ha höga produktionskostnader? Förklara gärna detta för mig. Får gästerna betalt? I min värld så är det bara 2 mikrofoner och 2 personer som pratar. Det kan inte vara förenat med så höga kostnader.”

För mig är det ju självklart att det inte är fullt så enkelt, åtminstone inte för alla poddar. Det beror ju helt på var man lägger ribban. Visst kan man göra en podd med två mikrofoner och två personer som pratar, inget fel alls i det. Men så ser inte min produktion ut. Jag älskar välproducerade poddar inspelade i en studio med tekniker som också klipper podden innan publicering. Så har jag jobbat sedan starten 2014 och den ambitionsnivån, som jag vet uppskattas av er som lyssnar, är naturligtvis förenad med kostnader.

Och förutom studio och tekniker så lägger jag själv ner en hel del arbete med att hitta gäster, kontakta dem eller deras PR-personer för att höra om de vill medverka, boka in dagar och tider, göra research och förbereda frågor. Större delen av det här arbetet gör jag idag oavlönat. Jag klagar absolut inte, jag gör ju det här av fri vilja. Men vill förklara så att ni får en tydligare bild av hur det ligger till.

Det finns självklart poddar som täljer guld och tjänar massvis med pengar. Visst hade det varit en rolig bonus, men så ser det inte ut för Maratonpodden. Har fått en del förslag om att konceptutveckla och bredda podden, något som jag ändå vill säga att jag gör och har gjort. Till exempel har ju inslaget Fråga Experterna tillkommit på senare år. Jag har också ökat utgivningstakten till varje vecka utan uppehåll och jobbat hårt med val av gäster och samtalsämnen för att fler ska hitta till Maratonpodden.

Men konceptutveckling kostar ju också. Som ensamföretagare har man begränsat med tid och jag vill utan att överdriva påstå att jag ligger på gränsen nu. Möjligen att jag några gånger under hösten har passerat den. Kroppen börjar protestera på olika subtila sätt, jag känner mig skör och då drabbar kommentarer som den ovan givetvis hårdare. Avsikten var nog inte ens att ”trolla”, utan personen var troligen genuint nyfiken på varför Maratonpodden inte kan klara sig med endast 2 mikrofoner och 2 personer. Lite som att bygga ett hus av bara plankor och spik, det hade ju varit fantastiskt om det gick.

Hade så gärna velat ta med er som undrar varför det kostar så mycket att producera ett avsnitt av Maratonpodden på några av mnia arbetsdagar. Tror säkert att förståelsen hade ökat massor då, för allt går ju inte att förklara i ord.

Sedan var det tusen andra saker jag hade i huvudet, men de får jag försöka locka ut en annan dag snart 😉 Och just ja: för dig som vill lyssna reklamfritt på Maratonpodden så har jag fixat så att den möjligheten snart kommer, mot en mindre summa i månaden. Återkommer om det.

Stor kram så länge och grymt jobbat att orka läsa hela vägen ner hit!

Taggar

1 kommentar

  1. Maria

    Jag tycker att du bara ska ignorera kommentarer som tar energi, eller kommentarer från folk som ifrågasätter ditt koncept. Dels för att det blir roligare för dig, men också för att jag som följare gillar att läsa om träningstips och om din vardag. Inte när du bemöter kommentarer från ett fåtal följare.

    Och angående reklam – en sorts reklam som jag gillar är när reklamen blir en del av innehållet – t.ex. du pratar vinterlöpning och halka och inlägget sponsras av icebug. Det är kanske inte tillåtet av etiska skäl – man ska skilja på reklam och journalistik – men som lyssnare är sådan reklam ändå inte så påträngande och kan vara givande reportage.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kategorier

Arkiv

Sök

Om Petra

Jag heter Petra Månström och är journalist och löpcoach. Du behöver inte springa jättefort, lyfta tungt eller prestera på något sätt för att läsa min blogg. Den vänder sig nämligen till helt vanliga människor som kämpar med att få vardagen att gå ihop. Ibland hinner vi träna, ibland prioriterar vi annat. Men vi är alla livsnjutare som tränar för att leva – inte tvärtom. Varmt välkommen hit!

Maratonpodden

Senaste inläggen