löpning

Testade Instagrams nya frågefunktion igår och fick in väldigt många frågor från er – så kul! Här kommer första omgången med svar.

Om du inte fick hålla på med löpning, vad skulle du vilja göra mer av då? I träningsväg alltså.

– Då skulle jag helt klart syssla mer med cirkelträning, som i mitt tycke är det perfekta sättet att kombinera styrke- och konditionsträning.

Bästa tipset för att öka på distansen över milen?

– Det generella tipset när det gäller att klara av längre distanser är att ”smyga upp” antalet kilometer per vecka – och samtidigt dra ner tempot. Ett vanligt misstag är att chocka kroppen genom att plötsligt springa längre än du brukar utan att dra ner tempot och då lurar ofta skadeproblemen runt hörnet. Lägg på 1-2 kilometer varje vecka och komplettera med funktionell styrketräning för att stärka upp löparmusklerna så kommer du snart att kunna springa mycket längre än en mil.

Hur motiverar du dig?

– Det varierar, men till exempel får jag mycket inspiration genom att surfa runt bland mina favorit-träningskonton på Instagram och prata med löparfrälsta vänner. Riktigt bra musik och grymt bra löparprylar kan också få mig väldigt motiverad.

tävlingstempo

Vad blir nästa träningspass?

– Tänkte strax ge mig ut och springa en runda som är upplagd på ett lite speciellt sätt, du kommer att få se den på Instagram inom kort.

Vad gör man när träningslusten är som helt bortblåst?

– Där hamnar de flesta av oss då och då. Mina bästa tips är att fundera över varför träningslusten är låg. Beror det på något som har hänt dig på jobbet eller privat? Kärvar vädret? Eller gillar du inte ditt träningsupplägg? Det är värt mycket att tänka till lite om det här, för kommer du på anledningen blir det mycket lättare att hitta en lösning.

Hur gör man för att mentalt fixa sitt allra första maraton?

– Inför mitt första maraton tänkte jag att nu ska jag ut på en friluftsdag som kommer att ta ganska många timmar. Försökte att inte hänga upp mig på att springa på en viss tid, utan bara njuta av att utmana mig såväl mentalt som fysiskt. Faktum var att jag längtade till 30-kilometerspasseringen därför att jag var så nyfiken på hur kroppen och huvudet skulle kännas då. Så det kan vara en bra grej, att se första (och även framtida förstås) maran som ett experiment där du tar reda på hur du reagerar när du springer riktigt långt.

Hur många löparskor har du? Får du alla?

– Har tappat räkningen på hur många löparskor jag har, men de är många! Och eftersom vi bor rätt så litet så känns det ibland som om det finns löparskor precis överallt, haha. Många av dem får jag eftersom jag har ett samarbete med ASICS, men jag köper förstås också löparskor då och då.

Hur förhindrar du skador?

– Jag använder mig av ett bra tips som jag har fått av Ingmar, nämligen att träna där jag är och inte där jag vill vara. Viktigt för mig är också att aldrig ”riva och slita” under träning, alltså att kämpa på med kraftigt försämrad löpteknik när benen stumnar av mjölksyra. Den delen sparar jag till mina lopp. Ett och annat styrkepass tycker jag också gör mycket för att förebygga skador, samt att göra tåhävningar dagligen.

Det var första omgången frågor – fler svar på era frågor kommer inom kort!

Foto bilderna ovan: Jonas Hansen

Dela: