vilodag

Det här är utan tvekan det bästa träningsrådet jag har fått. Utan det hade jag förmodligen gått in i väggen flera gånger om, haft stora problem med skador och noll träningsmotivation.

Lustigt nog handlar rådet inte det minsta om träning, men däremot en viktigt beståndsdel i träning. Nämligen vila. När jag berättar för folk att jag har två-tre ibland fyra vilodagar i veckan så blir de väldigt förvånade. ”Du springer ju maratonlopp, tränar du inte för lite då?” brukar det heta.

För mig handlar det om balans. Idag tränar jag mindre än hälften av vad jag gjorde innan jag fick barn, men när jag väl tränar så är motivationen och fokuset på topp. Jag har pigga ben och känner mig oftast väldigt laddad. Tänk att få springa intervaller med den känslan, gör underverk för motivationen!

Med småbarn och ett nytt företag i uppstartsfasen hade jag aldrig klarat av att träna mer. Allt handlar om balans och att anpassa träningen efter hur livet ser ut i övrigt. Jag vet att den träningsmängd jag har idag är optimal för mig – idag. För andra människor kan det se helt annorlunda ut.

Jag skulle aldrig komma på tanken att panikklämma in träningspass mitt i natten eller supertidigt på morgonen för att få ihop det hela. Då vilar jag hellre en dag extra, därför att det passar mig och mitt liv bäst.

Stor kram från mig och ge mig gärna dina reflektioner i ämnet!

Foto bilden ovan: Jonas Hansen.

Dela: