effektivitetshets

Skrev tidigare idag på mitt Instagram om den effektivitetshets som råder och som jag tycker är väldigt onödig. Vi lever ju i ett i övrigt så kravfyllt samhälle.

Här tänkte jag utveckla mer hur jag menar. Läste nyligen i en löpartidning en text där det bland annat stod:

“Se till att alla pass är effektiva och har ett syfte! Att vecka ut och vecka in beta av tre medellånga distanspass är ganska trist och långtifrån ett optimalt utnyttjande av träningstiden.”

Sådana uppmaningar gör mig lite ledsen. För med detta säger man ju att man inte utnyttjar träningstiden optimalt om man ”bara” ger sig ut och springer tre medellånga distanspass per vecka. Nej, om man har som huvudmål att PRESTERA MER och BLI SNABBARE så är det säkert bättre att variera passen mer, vad gäller fart och distans.

LÄS OCKSÅ: Trött på träningshetsande bloggare? Läs då detta!

Men alla människor har ju faktiskt inte prestationsmål med sin löpning. Många ser sina lugna, sköna distanspass som mental avkoppling och en skön frizon från vardagens krav. Stressen minskar och välmåendet ökar. Snacka om effektivt utnyttjande av träningstiden, om du frågar mig!

Det sköna med att vara en glad motionär är att ha friheten att kunna lägga upp sin träning precis som man vill. Tänk vad jobbigt att vara elit och vara tvungen att träna ett visst pass en viss dag. Det slipper ju du, njut av det om du hör till dem som lätt får prestationsångest och börjar tycka att löpningen har blivit ett nödvändigt ont.

LÄS OCKSÅ: Om tokträning och hetsbantning

På ett sätt är jag tacksam över hälsporren och graviditeten som tvingade mig att göra ett uppehåll med kontinuerlig löpning i nästan ett och ett halvt år. För nu fokuserar jag helt och hållet på glädjen och njutningen i löpningen, prestationsmålen har jag lagt på hyllan på obestämd tid. Och det är fantastiskt skönt 🙂

DU bestämmer hur DIN löpning ska se ut. Ingen bok, artikel eller bloggare gör det, det är DU som är bossen. Visst är det superbra?

Share: