toktraning

Läser väldigt ofta i sociala medier olika varianter på temat ”jag tänker inte tokträna och/eller hetsbanta utan istället njuta av min bebis”.

Men vänta lite, kan man inte träna för välbefinnandets skull ett par gånger i veckan och SAMTIDIGT njuta av sin bebis? Ofta finns det ju en partner med i bilden som också vill njuta av nykomlingen och att få komma ut och träna lite kan ge det där sköna andrummet som så många nyblivna föräldrar behöver. Därför fattar jag inte att så många direkt kopplar ihop en önskan om att komma ut och träna med ”tokträning” och kallar ambitionen att vilja äta sunt och balanserat för ”hetsbantning”.

LÄS OCKSÅ: Japp, precis så här onyttigt tänker jag äta!

För egen del kan jag säga att jag har inte sett min träning inför maran i Prag som tokträning. Har lagt ner cirka 5-6 timmar totalt i veckan inför det loppet, samt endast haft ambitionen att klara loppet med repet som enda tidsmål. Vad gäller kosten har jag verkligen försökt att få i mig färska grönsaker och bär varje dag, trots att jag vet med mig att jag gärna hoppar över sådan mat. Vet ej varför. Men jag nu har jag faktiskt ansträngt mig för att må så bra som möjligt och kunna vara en så pigg mamma som det går.

LÄS OCKSÅ: Min syn på kost i FEM punkter!

Måste allt vara svart eller vitt? Jag är säker på att de flesta nyblivna mammor skulle må utmärkt av att träna efter förmåga, det kan handla om promenader, jogg, yoga, styrketräning eller vad man nu gillar. Ordet ”träning” är inte nödvändigtvis synonymt med blodsmak och prestationshets!

Jag kan intyga att det går utmärkt att träna på lagom nivå OCH njuta av mitt lilla underverk. Skulle jag någon gång känna mig stressad vet jag att träningen löser de flesta knutar dessutom. Vad tycker du?

Share: