sarahstage
Fotomodellen Sarah Stage fick många att tappa hakan när hon lade ut den här bilden på sitt Instagramkonto. När det bara var tio dagar kvar till beräknad förlossning. Skärmdump från Instagram.

Minns fortfarande när de där bilderna kablades ut över världen i våras. De kom som en käftsmäll för mig som precis fått reda på att jag var gravid.

Bilderna föreställde fotomodellen Sarah Stage, som var gravid i nionde månaden och hade tydliga rutor på magen. Hur kunde det vara möjligt? Var hon på riktigt? Kändisar som kom i toppform rekordsnabbt EFTER förlossningen hade man ju läst om, men här var det alltså en kvinna som fortfarande var gravid OCH var i en form som de flesta av oss bara kan drömma om – som icke-gravida.

Försökte läsa mig till om det var träning som låg bakom Stages rutor, eller om hon bara haft extrem tur i det genetiska lotteriet. Efter lite research fann jag att det nog var en kombination. Exakt hur mycket hon åt av den mintglass och de hamburgare hon säger sig äääälska låter jag dock vara osagt. Men har man sitt utseende som yrke är det väl klart att man helst undviker en formmässig uppförsbacke efter förlossningen.

Nyheten om den osannolika magrutemamman satte igång en diskussion i mina träningskretsar som jag tycker är rätt viktig. Nämligen att många faktiskt går upp onödigt mycket i vikt under graviditeten – och då pratar vi inte överskottsvatten utan vikt som sitter kvar även efter förlossningen. Det kanske är dags att våga prata om att man kanske inte behöver äta precis vad man vill och ligga på soffan hur mycket som helst (om man nu inte lider av foglossningar eller andra besvär) utan försöker äta hyfsat sunt och träna det man klarar av att träna. Trots att det tar emot.

Magrutor är ju förresten heller ingen måttstock på hälsa. Det finns människor som har en naturligt låg fettprocent och som har lättare att få fram rutorna, utan att ens behöva träna. Sedan finns det människor, de flesta av oss, som behöver ligga i ordentligt för att få ett sexpack på magen. Vi snackar stenhård disciplin, såväl i träningen som i kosten. Är det något jag är sugen på? Nej, inte alls. Jag vill må bra och känna mig stark och smidig. Jag vill kunna fortsätta äta fikabröd varje dag, ta en chokladbit efter maten och ett glas vin när jag är sugen på det.

Ska jag ge något tips till gravida som får ångest av Stage-rutorna så är det att Instagram inte alltid visar verkligheten. Ljussättning, diverse filter och Photoshop är ofta faktorer bakom de perfekta kroppar vi ser på bilder. Rutor är heller inget att eftersträva, allra minst som gravid. MEN – däremot kan du skapa de bästa förutsättningarna för livet efter förlossningen genom att träna det du orkar med och försöka att inte falla för varenda eventuell craving som smyger sig på. Det handlar inte om späkning utan om ett balans.

Vilket är ditt bästa hälsotips till gravida och nyblivna mammor?

Share: