Vitargo

Redan 2010 när jag laddade inför mitt livs första mara, Stockholm Marathon, använde jag produkter från Vitargo –  en patenterad kolhydrat som ger snabb energi och återhämtning. Nu har du chansen att vinna ett fullmatat produktpaket från detta svenska märke.

sponsorbalk vitargo

Mer om hur du kan bli en av tre lyckliga vinnare som får ett paket med produkter från Vitargo värt 1 000 kr hittar du längre ner i det här inlägget. Men först: en intervju med Tomas Gustavsson på Vitargo om just uppladdning, med massa bra saker att veta inför säsongens långlopp:

Vad är Vitargo för något?

– Vitargo är en patenterad kolhydrat framtagen för att möta elitidrottens krav, som är baserad på stärkelse (sockerfri). Liknar muskelglykogen i sin struktur..

Vilken typ av uppladdning rekommenderar du inför långlopp som halvmaraton och maraton?

– Maraton: ät normal kost som du är van vid sista veckan före loppet. Förstärk med 1 portion Electrolyte tre dagar före loppet, ytterligare en två dagar före. Dagen innan, ta 2 portioner Vitargo Electrolyte blandad i 6-7 dl vatten. Smådrick 1 på förmiddagen och 1 på eftermiddagen. Ät som vanligt men inte för stora portioner. Tränar man dessa dagar så bör man dag ett och två ta 2 portioner/dag. Halvmaraton: samma men skippa första dagens uppladdnin, dock om du tränat denna dag så ta en portion.

Om man ska springa kortare lopp som 5 km och 10 km, måste man dricka uppladdningsdrycker då? Och hur kan en uppladdning se ut då?
– Tycker inte att man behöver ladda för detta. God kost klarar detta lätt. Dock om det är riktigt varmt tävlingsdagen kan man smutta på en Vitargo Electrolyte fram till cirka 30 minuter före start.

Hur ska man äta och dricka på själva tävlingsdagen? Om vi t ex tar ett lopp som startar på morgonen vid 9.00 (som min mara i Prag) eller Stockholm Marathon som startar 12.00?

– Om man har tidigt start kan man äta ”frukosten” kvällen före. På tävlingsdagen tar man en energibar, eller en liten frukost (med lågt fiberinnehåll) 2-3 timmar före, smådrick på en portion Electrolyte fram till ca 30 minuter före start. Det som blir över kan man ta som återhämtning vid målgång. Startar man 12 på dagen, ät frukost (undvik fullkorn/fibrer) cirka kl 8:00. Två timmar efter frukost (cirka 10:.00), smådrick Electrolyte blandad i 6 dl vatten samtidigt som du småäter på en smörgås eller energibar fram till kl 11.00.

Hur ska man göra under själva loppet, rekommenderar du? Ha med sig gel/dryck? Vätskebälte? Taktik vid vätskekontrollerna?

– Vätska är alltid bättre än gel. Har du problem att bära vätskebälte, ta med ett par gel som du sätter i byxlinningen på ryggen. Tryck i dig en gel före vätskekontroll och skölj ner den med vatten eller spordryck direkt efter.

Till sist: ni har en produkt som heter Professional. Vem kan använda den och hur använder man den?
– Vitargo Professional är en ”trimmad” sportdryck spetsad med koffein och grenade aminosyror. Man blandar den som vanlig sportdryck. Endast att användas för endagarstävlingar typ halvmara, mara, Vätternrundan, Vasaloppet, multisport, Ironman etcetera. Det är en blandning som används av världseliten i många uthållighetssporter. OBS! Ladda inte med denna före loppet, då blir du garanterat sömnlös!

Men till tävlingen! Tre lyckliga vinnare får ett härligt produktpaket från Vitargo innehållande:
20 portioner Electrolyte
5 energikakor
6 geler
Flaska att blanda i

För att vara med och tävla vill jag att du i en kommentar till det här inlägget motiverar varför just du ska vinna. Observera att kommentarerna modereras manuellt och det kan därför dröja något innan din kommentar syns. Tävlingen pågår till och med torsdagen den 18 maj 2017. Vinnarna meddelas här i en kommentar fredagen den 19 maj 2017. Stort lycka till!

(Foto bilden ovan: Petra Månström)

Dela: