”Är det inte lite väl mycket sponsrade inlägg just nu..? D-vitaminer, barnvagnar och annat. Nej, nu börjar det bli för mycket, nu tänker jag sluta läsa den här bloggen.”

Ovanstående är en typ av kommentar som många sociala medier-personer får, inklusive mig. Och visst, på ett sätt kan jag förstå hur de menar. Har man inte levt nära en influencer (som det numera kallas om man är en sociala medier-person), så har man ingen aning om vilket jobb hon eller han faktiskt lägger ner. För rent krasst: sponsrade inlägg i sociala medier och sponsorer i poddar och rörligt material är ofta den enda inkomstkällan för dessa influencers.

Jag hade kunnat tjäna mycket pengar på att tacka ja till alla erbjudanden om samarbeten som dyker upp, men jag har valt att vara väldigt selektiv. Varför? Jo, för att jag bara vill ha reklam som ger mina läsare eller lyssnare något. Ett exempel är mitt arbete med Maratonpodden. Tidigt insåg jag att det enda sättet att ta kontroll över innehåll och produktion är att göra en sponsorfinansierad podd. Men jag ville inte bara ge lyssnarna produktreklam, utan något som de faktiskt har nytta av. Nämligen kunskap, information om produkter och annat som de faktiskt kan använda i sin träning.

Samma sak med mina andra digitala kanaler. Skriver jag om ljudböcker så vill jag lyfta fram ljudböcker som har koppling till min sport. Skriver jag om sportbarnvagnar vill jag förmedla matnyttig information om hur man kommer igång med löpning med vagnen. Och så vidare. Jag är mån om att inte har för mycket sponsrat i mina kanaler, men samtidigt är annonspengarna en förutsättning för att mina kanaler ska kunna existera.

Visst är det en klurig ekvation?

Jag skulle önska att förståelsen för hur en influencer arbetar blir större. Och det kommer den nog att bli, med tiden. För bloggar, Instagram, Youtubekanaler och andra sociala kanaler är den nya tidningen. Men när det är en person som är avsändare istället för ett mediehus blir kraven på reklamens art större. Det tycker jag är positivt, för lyssnarens/läsarens upplevelse står ju ändå i fokus.

Underbara Clara skrev tidigare i år ett genialt blogginlägg i det här ämnet. Läs gärna det. Jag håller verkligen med henne:

”Jag tycker att vi bloggläsare borde börja älska sponsrade inlägg och reklam. För om det tydligt står att materialet är sponsrat så vet vi att vi inte blir förda bakom ljuset. Man vet också att bloggaren ifråga (nästan alltid en tjej)  har varit förståndig och tagit betalt för sina kompetens. Något alla kvinnor borde bli bättre på.”

Här är några exempel på vad jag i mitt arbete som poddentreprenör och influencer sysslar med dagligen:

  • Knackar kod till min nya sajt, helt på egen hand
  • Funderar över innehåll i kommande inlägg i mina sociala kanaler
  • Fotograferar, väljer bilder, redigerar och lägger ut bilder
  • Svarar på kommentarer på bloggar, Instagram, Facebook med mera
  • Svara på mejl och meddelanden från läsare, lyssnare och kunder med flera
  • Skriver fakturor
  • Planerar event, raggar innehåll till goodiebags, förhandlar om lokalhyror med mera
  • Bokar in kundmöten, går på kundmöten, skickar offerter, följer upp
  • Och så vidare. Och så vidare.

Ja, det är fascinerande att många fortfarande tycker att det vi håller på med är att ”skriva lite på nätet”. Och att det är jobbigt när vi har för mycket reklam i våra kanaler. Funderar på om folk blir lika upprörda över reklam i tv, i dagstidningar och så vidare? För när allt kommer omkring är det ju reklamen som finansierar oss allihop 🙂

Dela gärna med dig av dina tankar i det här viktiga ämnet!

Dela: