M

#sponsrat och trovärdighet

av | feb 6, 2017 | Karriär, Samarbeten | 25 Kommentarer

Så, då har det hänt igen för för femtioelfte gången. Nu blev jag faktiskt så irriterad att jag kände att jag måste skriva ett inlägg. Det handlar om en typ av mejl som kommer i snitt två-tre gånger i veckan. Så här lyder det:
”Hej Petra! Jag har följt ditt Instagram och din blogg ett tag och tycker verkligen om det du gör. Vi på företaget XXXX gillar dig och vill gärna leverera ett flak av vår nylanserade supermirakeldryck/mirakelenergikaka/you name it till dig i utbyte mot inlägg på sociala medier.”
När jag får den här typen av mejl brukar jag direkt med vändande mejl höra mig för om det utgår något arvode för att göra ett sponsrat inlägg av typen de efterfrågar. Då brukar jag antingen inte få något svar alls (vilket tyvärr är vanligast) eller få svar av den här typen:
”Dessvärre är vi ett nystartat bolag och har tyvärr ingen marknadsföringsbudget. Det vi kan erbjuda dig är ett gäng produkter.”
”Ett inlägg på Instagram och blogg tar väl max 20 minuter att göra? Det tycker inte vi att man ska behöva betala för.”
”Vi vill inte att du skriver ut att det är ett sponsrat inlägg. Vi vill att du väver in nyheten om vår produkt på ett naturligt sätt i dina texter, men vi kan bara ersätta dig i form av produkter. ” (OBS! Ett sängföretag erbjöd dock den generösa summan av 350 kronor – samma sängföretag som är frekvent förekommande i tv-reklam just nu…)
Brukar konsekvent tacka nej till den här typen av förfrågningar. Efter en tid ser jag sedan hur den där drycken eller vad det nu var poppar upp på andra Instagramkonton och bloggar. Allt som oftast är det då frågan om en ”hobbyinfluencer”, alltså en person som inte lever på att publicera saker i sociala medier. Och en influencer, bör förtydligas, är alltså en person som mot någon form av ersättning skriver om trender, tendenser och produkter inom olika kategorier i sociala medier.
Hobbyinfluencern är en person som har ett heltidsarbete vid sidan om sitt sociala medier-verkande och vederbörande tycker säkert att ett flak med drycker är en kanonbra betalningsform. En uppfattning som vi som lever på detta såklart inte gillar. Jag menar, det är svårt att betala av bolånet med sportdryck…
Dessutom blir jag faktiskt sårad när någon reducerar det arbete jag lägger ner mängder av tid och energi på till att ”det där tar väl max 20 minuter att göra”. Uttrycker man sig så har man ingen som helst koll på hur en professionell influencer jobbar. Ett sponsrat inlägg på Instagram eller blogg kan ibland ta en hel dag för mig att göra. Då är plåtning av produkten i olika situationer, författande av själva texten samt bollning av texten med kunden inkluderad. ”Max 20 minuter” – glöm det om du vill ha något seriöst!
De gånger jag får betalt för att skriva om en produkt är detta alltid tydligt markerat i texten. Och jag uppmanar dig som läsare att vara uppmärksam på om en ny dryck eller liknande poppar upp på flera olika Instakonton eller bloggar utan att inlägget är annonsmärkt. Då rör det sig ofta om sk ”hobbyinfluencers” som inte är insatta i hur man skapar inlägg som följer marknadsföringslagen. För ja, gör man reklam för något utan att ange att man har fått betalt i form av pengar eller produkter – då bryter man mot marknadsföringslagen.
Jag har en hög ambition när det gäller trovärdighet. Jag samarbetar bara med företag vars produkter jag själv använder och tycker om. Och eftersom jag har den här ambitionen har det hittills nästan alltid varit så att jag har kontaktat företaget och föreslagit samarbete istället för tvärtom. Ni som följer mig i mina kanaler ska vara trygga i förvissningen om att ingen smygreklam förekommer, det är väldigt viktigt för mig.
Och ja, om företaget tycker att mitt jobb kan klaras av med vänsterhanden på 20 minuter – då borde det väl vara lika lätt för dem att skaka fram en skälig summa pengar till att ersätta sina influencers med, inte sant? 😉 Tar gärna emot dina tankar i ämnet!
Fotnot: har förstått att en del av er som är influencers vid sidan om ordinarie heltidsjobb har tagit illa vid er av mitt uttryck ”hobbyinfluencer”. Det var inte alls min mening. Ville bara hitta ett uttryck att använda som beskrev det jag menade. D v s att man har sin influencerverksamhet som just hobby och inte heltidsjobb. Att låta nedlåtande eller förminska ert jobb var inte alls meningen – ber om ursäkt i så fall. Syftet med mitt inlägg var f f a att trycka till de oseriösa företag som vill ha reklam, ibland smygreklam, utan att betala för det. 

Taggar

25 Kommentarer

  1. Karin

    Ja, suck!

    Svara
  2. pilla

    Håller med dig, men som läsare märker man snabbt om det är ett hobby projekt eller ett heltidsprojekt bakom medierna. Och som med alla andra jobb, man nappar på de erbjudanden där man känner att man får ut något och för en hobbybloggare känns kanske 20 minuters investerad tid i ett inlägg som en okej tjänst för en låda med bars.

    Svara
    • Petra Månström

      Jag hoppas att alla läsare är lika uppmärksamma som du 🙂

      Svara
  3. Hasse

    Nu tycker att du generaliserar lite väl mycket. Att vara ”hobbyinfluencer” som du väljer att kalla det betyder inte att man inte har koll. Vi är många som bloggar för att det är kul, och samtidigt har ett heltidsjobb. Vi är dessutom många som är medlemmar i Influencers of Sweden och följer deras regelverk. Dvs vi är ”influencers”. Punkt slut. Glöm inte bort varifrån du kommer Petra, för det här stämmer inte med den Månström jag är van att läsa. Passa dig för hybrisen. Den är lurig.

    Svara
    • Petra Månström

      Kära Hasse, jag har varken hybris eller har glömt bort varifrån jag kommer. Är du med i ett nätverk och följer regelverket är det väl toppen, men det finns väldigt många hobbyinfluencers som varken tillhör nätverk eller annonsmärker sina inlägg. Ber om ursäkt ifall jag har klivit på en öm tå, vilket verkar vara fallet här, ingen skugga ska falla på ditt arbete. Men likt förbaskat, jag står fast vid åsikten att jag inte gillar när mindre nogräknade företag hör av sig och vill att man ska skriva om deras produkter utan att få betalt för det. Och tänk på att när jag började blogga så fanns inte ens begreppet ”influencer”. Det har dykt upp de senaste åren – inte sant? Jag har aldrig varit hobbyinfluencer i den bemärkelsen, har alltid bloggat mot betalning. Dock har de nya regelverken kommit nyligen, så kom inte och säg att du inte känner igen ”den gamla Månström”. Nya förutsättningar, nya infallsvinklar. Det kallas utveckling, inte hybris. Och jag hoppas att du aldrig skriver om produkter utan att ta betalt? För att inte dumpa marknaden för andra influencers, hobby/proffs/whatever? Ha en fin kväll!

      Svara
  4. Malin

    Heja!
    Tycker också det för det mesta märks när det förekommer ”smygreklam” och uppskattar även att du aktivt väljer vad du vill samarbeta med. Dock synd att det kan förekomma smygreklam i stor omfattning att det nästan är svårt för bloggare att skriva ”Denna produkt gillar jag” utan att även behöva skriva att det INTE är sponsrat.

    Svara
    • Petra Månström

      Ja, den där är jobbig! Men läsarna har ju en tendens att hugga direkt när man hyllar en produkt – därav detta med att folk skriver sig fria i tid och otid…

      Svara
    • Hasse

      Jag har inga ömma tår, dom mår alldeles utmärkt men jag tycker att du nedvärderar alla som inte ”lever på att blogga”. Jag tackar f.ö. nej, skickar offert och hänvisar till marknadsföringslagen flera gånger per vecka. Ha en fin kväll själv!

      Svara
      • Petra Månström

        Men då så! Toppen att du gör allt enligt regelboken. Ett föredöme som hobbyinfluencer! Då är ju allt frid och fröjd och jag nedvärderar verkligen inte folk som inte lever på att verka som influencer (nu blev jag ledsen för att du reducerar min verksamhet till att ”blogga”! Det är inte den Hasse jag känner igen!)

        Svara
  5. Emma Hällbacka

    Kunde inte sagt det bättre själv!! Jobbar som influencer på 60%. Tog mig an 7 sponsrade inlägg i min julkalender och höll på att rusa rakt in i väggen. Det är ett jäkla jobb att få ihop allting, och jag önskar att folk insåg det. Men visst, tar man ett snapshot med mobilen och slänger på ett förinstallerat filter och publicerar för sina 15 följare så kanske ett flak energidryck är en rimlig ersättning. Men det är ju ett flak kastat i sjön av företaget. Vill de ha proffsiga bilder, välskriven text, många och engagerade följare och en geniun framtoning så kostar det. Har dom ingen marknadsföringsbudget så kan de ju inte anta att de ska få marknadsföringen gratis istället.

    Svara
    • Petra Månström

      Bra skrivet! Exakt så! Det tar en jäkla tid att få till allt, ord ska vägas på våg och ofta godkännas av kunden – dessutom vill man behålla sin integritet och trovärdighet…

      Svara
  6. Louise

    Om jag var en hobbyinfluencer (enligt din definition ovan) och hade som mål att så småningom kunna leva på det. Skulle jag med största sannoliket ”prisa” in mig för att få uppdrag. Det skulle säkert synas att jag inte är proffs men någonstans måste man ju börja! Jag förstår din frustration över ”skambuden” men det är ju tyvärr så marknaden fungerar. Så länge du gör ett grymt jobb kommer de företag som är villiga att betala fortsätta välja dig.

    Svara
    • Petra Månström

      Det är förståeligt! Jag dumpade t ex priserna på mina artiklar i början av min karriär när jag ville få in en fot i tidningsbranschen. Dock var mina artiklar inte i närheten lika bra som de erfarna journalisternas, vilket såklart också märktes. Det är väl lite samma sak med influencer marketing – båda ”grupperna” måste få finnas och visst är det så att marknaden tyvärr ser ut som den gör. Viktigt ändå tycker jag att sätta ljuset på detta, inte minst för konsumenternas skull. Det är ju för deras skull jag skriver detta framför allt 🙂

      Svara
  7. Joakim Jönsson

    Det är uppenbart att det finns en mismatch. Företagen som kontaktar dig har ju egentligen inte råd med dina tjänster. Viljan är större än resursen…
    Inget ont i det. Det kostar att ligga på topp!
    Och ingen behöver bli kränkt eller ledsen, det finns plats för alla.

    Svara
    • Petra Månström

      Jag är fine så länge företagen inte uttrycker sig nedlåtande om min kompetens som influencer. När de säger saker som ”det där inlägget tar väl 20 minuter att skriva” – då blir jag ledsen och förbannad och därav detta inlägg. Håller med dig, det finns plats för alla!

      Svara
    • Anja

      Måste bara få flika in här då jag själv jobbar som influencer/bloggare. Jag får exakt den typen av mail som Petra hänvisar till fler gånger i veckan och ungefär hälften av gångerna är det stora etablerade bolag som kör både tv-reklam och stora (svindyra) banners på internet. Så visst finns det pengar alltid. Tvärtemot tror jag att de är vana att många bloggare ställer upp gratis i utbyte mot produkter och nedvärderar tiden det tar att göra ett seriöst redaktionellt samarbete. Därför tycker jag det är jättebra att detta uppmärksammas så även företagen lär sig att följa de regler som vi influencers jobbar under.

      Svara
      • Petra Månström

        Bra skrivet! Och precis som du skriver, flera av företagen kör kostsamma reklamkampanjer i andra sammanhang – så pengar finns det. Viktig sak att sätta ljuset på!

        Svara
  8. Nina

    Bra skrivet! Jag drev under många år en skönhetsblogg vid sidan av mitt jobb som digital marknadsförare. Jag blev så arg när jag i princip varje vecka fick förfrågningar från företag där jag uppmanades till samarbeten som bröt mot marknadsföringslagen/lotterilagen, dessutom helt utan betalning i pengar.
    Men problemet går två vägar. Jag upplever kunskapen kring marknadsföringslagen, lotterilagen och aspekten kring att betala skatt för mottagna varor är väldigt låg, framförallt bland mindre bloggare/vloggare eller sociala medieprofiler. MEN jag ser också många stora som systematiskt skiter i annonsmärkning och sponsorskapsmärkning.

    Svara
  9. Helena Enqist

    Jag tror att så länge det nappas på skambud eller rena produkter så kör ju företagen på det här tyvärr. Så tror jag också att det finns mycket okunskap kring vad som gäller, både hos företag och hos de som hoppar på. Produkter man fått och skriver om ska ju skattas tex. Därför är det ju så viktigt att konsekvent tacka nej till enbart produkter, vara tydlig med att inläggen ska märkas ut osv, försöka upplysa de företag som kontaktar en med skambud och uppmaning om att bryta mot marknadsföringslagen om vad som gäller Våga vänta på ett bra samarbete i stället för ta ”dåliga”. Det tjänar man på i slutändan.
    Häromveckan var en artikel om Boostifieds sätt att ”lyfta” fram upcoming influencers som de uttryckte det i ropet. Hur de med produkter får synlighet på instagram. Hur öppet de gjorde alla fel som gick och hur de skröt om vilken förtjänst företaget har gjort. Genom att låta andra jobba gratis. Lite som en käftsmäll mot alla som försöker få till något bra och vettigt.
    20 minuter att skriva ett inlägg, jodå. Verkligen. Det visar väl på hur lite jobbet värderas. Det som faktiskt är ett jobb. *suck*
    Jag kvalar in som hobbybloggare eftersom jag inte kan leva på min blogg men försöker ändå att jobba fram lite samarbeten för att i den bästa av världar kunna gå ned lite i arbetstid i framtiden. Men det är inte lätt i en värld där det ens arbete ska belönas med kvargburkar, en cykeltröja eller varför inte en hundring för en casinolänk som lever i ett år…på en cykelblogg.

    Svara
  10. Annika

    Jag vet inte vad som är vad influenser på heltid, ett proffs eller en hobbyvariant, men jag vet vilken sorts reklam jag inte tror på i alla fall. Det är den av typen ”en tidning med några bloggare som alla samma dag gör ett sponsrat inlägg för en hudkräm och skriver att den är såååå bra, köp den!!!”.
    När man egentligen vet att när hen gjorde ett inlägg om vilka produkter hen använder i fejset så var denna, ofta billigare produkt, inte ens med i bakgrunden av alla dyra krämer i jakten på en rynkfri ålderdom.
    Långt utlägg, förlåt, men jag går inte i gång på sånt. Det känns så oäkta och köpt att jag blir totalt osugen att prova produkterna vilka det än månde vara.
    Skulle du Petra däremot skriva dig varm om en löparsko skulle jag ta till mig infon och kanske t.o.m prova skon vid nästa köptillfälle. Det är positivt menat.

    Svara
  11. Kjell nilsson

    Petra berikat mitt liv med pood,tidigare svd maratonbloggen,reportage svd mm
    I dagsläget Instagram .Svårt att tänka mig att många kan leva på att blogga.Det ska vara modebloggar mm till yngre personer det kan fungera även om alla drömmer om att bli nya blondinbella hoppas du får hyffsat betalt för reklam i marathonpooden det kostar ju med studiotid ..

    Svara
  12. Kenth

    Ja, detta kära ämne är ju inget nytt, varken i denna eller andra branscher. Att jobbet i sig är så kul att en del väljer att jobba gratis eller för minimal ersättning när andra med mer kompetens tycker att de är mer värda. Jag gillar kanske inte det, men samtidigt kan jag inte ändra på andras beteende och vill några sälja sin tid billigt kan jag inte göra något åt det. Det är väl som med allt annat, det finns liknande produkter som har väldigt olika pris och alla sätter sitt eget pris och alla väljer vilken produkt/tjänst de vill köpa.
    Och visst får även vi ”hobbyinfluensers” förslag från företag som vill att vi marknadsför dem eller deras produkter på konstiga och kanske olagliga sätt. Men även vi ”hobbyinfluensers” kan vilja göra ett bra ”jobb” på den mängd ”jobb/tid” vi lägger även om vi inte lägger all vår arbetstid på att vara influenser. Och jag skulle gärna tjäna massvis på att vara ”hobbyinfluenser”, dvs tjäna bra med pengar även om det inte är ett heltidsjobb.

    Svara
  13. Hanna

    Så bra skrivet! Man ska inte gå med på vad som helst.

    Svara
  14. Kristina

    Befinner mig strax på andra sidan, startar ett företag, förbereder produktlansering och börjar med mer eller mindre tomma händer. Att inlägg tar tid och att det kostar att anlita influencers känns självklart på samma sätt som reklam i tidning eller TV skulle kosta.
    Skulle det anses fräckt att skicka ut pressrelease utan krav till influencers jag gissar skulle kunna gilla produkten? På samma sätt som det skulle kunna göras till traditionell media? Om en produkt till ett lägre värde för att visa produkten i sig skulle skickas med blir det OK eller inte?
    Ogillas sådana brev generellt sett av er seriösa influencers? Även om det är kravfritt så absolut, det skulle finnas en förhoppning att någon väljer att dela något.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kategorier

Arkiv

Sök

Om Petra

Jag heter Petra Månström och är journalist och löpcoach. Du behöver inte springa jättefort, lyfta tungt eller prestera på något sätt för att läsa min blogg. Den vänder sig nämligen till helt vanliga människor som kämpar med att få vardagen att gå ihop. Ibland hinner vi träna, ibland prioriterar vi annat. Men vi är alla livsnjutare som tränar för att leva – inte tvärtom. Varmt välkommen hit!

Maratonpodden

Senaste inläggen