M

Snorsporten har blivit fashion

av | jul 7, 2015 | Blogginlägg | 0 Kommentarer

elle

Ett reportage om hur man lyckas på milen – hade knappast gått att hitta i modemagasinet Elle för några år sedan. Foto: Petra Månström.


Tidigare idag var jag på ett café och hittade ett nummer av Elle från tidigare i år. På omslaget hittade jag bland annat en blänkare om hur man blir bättre på milen.
Se där, det reportaget hade knappast gått att hitta i ett modemagasin för några år sedan. När jag började blogga om löpning och sprang Stockholm Marathon inför hela svenska folket 2010 kunde man under avdelningen träning på sin höjd hitta tips om hur man tonar rumpa, lår och armar inför badsäsongen.
Jag konstaterar att snorsport alltså har blivit fashion. En klar milstolpe för den här utvecklingen är loppet Nike Women’s 10 K som gick av stapeln här i Stockholm för några veckor sedan. Där fick deltagarna snygga, väldesignade funktionsplagg i startkitet och istället för nummerlapp hade man endast ett chip på skorna. Startkitet fanns dessutom i en väska som också den hade högsta modegrad då Ann-Sofie Back låg bakom designen. Förutom att Elle dessutom fanns representerat i en monter på plats där man samplade ut gratisnummer och vattenflaskor tyckte jag mig också se en helt ny typ av löpare bland deltagarna. Intrycket var helt enkelt att många verkade vara mycket mer modemedvetna än vad man ser i startfållan på klassiska lopp som Tjejmilen, Stockholm Marathon och Vårruset.
Dessutom kunde man ju få tävlingsfrisyren fixad av proffs i VIP-tältet inför start, bara det ett klart statement från arrangören om inriktningen på arrangemanget. Fokus låg minst lika mycket på förberedelsen, piffningen och selfiefotograferingen som själva genomförandet av loppet. Absolut inget fel i det – tvärtom. Det här är ju ett upplägg som jag länge har vurmat för men också fått en hel del kritik för. Är tiden för en glamourösare snorsport kanske äntligen kommen, nu när den har släppts in i fashionistornas värld?
Det ska bli mycket intressant att följa den här utvecklingen. Vad kommer att hända? Kommer den traditionella snorsportarvärlden att ta intryck av den nya modevågen och vice versa? Kommer vi framöver att få se de två giftas samman eller kommer de att utvecklas åt varsitt håll? Vad krävs av de traditionella loppen för att klara sig framöver när den här nya vågen har fått fäste och säkerligen kommer att växa? Det vi ser nu är ju en helt ny generation löparsugna som har helt andra krav än snorsportarrävarna. Samtidigt är det lite creddigt och charmnördigt att som fashionista plocka upp klassiska snorsportarattribut som svettband, splitshorts och vätskebälte och addera till sin övriga outfit.
Som sagt, jag ska följa den här utvecklingen med största intresse. Kanske kan vi snart få se löparskor som det går att springa i på riktigt i Chanels nästa kollektion. Och kanske kommer Stella McCartney äntligen att designa löparkläder som faktiskt går att bära under ett lopp…

Taggar

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kategorier

Arkiv

Sök

Om Petra

Jag heter Petra Månström och är journalist och löpcoach. Du behöver inte springa jättefort, lyfta tungt eller prestera på något sätt för att läsa min blogg. Den vänder sig nämligen till helt vanliga människor som kämpar med att få vardagen att gå ihop. Ibland hinner vi träna, ibland prioriterar vi annat. Men vi är alla livsnjutare som tränar för att leva – inte tvärtom. Varmt välkommen hit!

Maratonpodden

Senaste inläggen