Sara Koitrand

Dags för ännu en Veckans löpare. Den här gången kan du läsa om Sara Koitrand, som fyller 40 i oktober och tänker fira det med debut på maran! Nedan beskriver hon sin löpning med egna ord.

Jag fyller 40 i oktober och det tänker jag fira med att springa mitt första maraton. Ja, hade någon sagt det till mig för fem år sedan så hade jag bara skakat på huvudet. Jag, som är överviktig och blev helt färdig efter att ha lunkat tre kilometer ska springa ett maraton!

Men du vet när passionen tänds i dig och du inser att nu behöver jag sluta att tycka illa om min kropp och börja ta hand om den. Resan från att inte gillat att se sig själv i spegeln till att nu älska mina selfies har varit intressant och inte helt enkel. Vissa dagar har jag bara tänkt ”Äh, jag struntar i detta” men så blir jag påmind om mina mål och mitt varför och då hittar jag liksom stigen igen.

Så den 4 november springer jag mitt första maraton och i mars mitt andra, sedan får jag se vilket nästa mål är.
För mig är det viktigt med mål oavsett om det är mitt maraton eller just den sköna rundan där jag liksom påminns om min kärlek till löpningen. Målet hjälper mig att hitta fokus de dagar jag dippar. Har tacksamt nog inte så många dippdagar men jag har numera lärt mig hur jag hanterar när de kommer.

Sara Koitrand

Mestadels springer jag själv, dels för att jag jobbar skift som undersköterska och dels för att jag har inte riktigt någon som delar just kärleken till löpningen som jag gör. Många gånger har jag försökt övertala vänner att följa med ut så att de får se hur gött det är, men de har inte riktigt nappat. Gillar ändå på något vis att springa själv, det blir en stund på dagen då jag behöver släppa allt annat och bara fokusera löpning. Mår så bra efter ett löppass. Har förmånen att bo själv utan barn eller något sådant så kan i stort sett ge mig ut och springa när jag vill.

Nu när jag tränar inför mitt maraton följer jag ett maratonupplägg jag hittade på nätet, just för att få lite tips. Så det blir cirka fyra löppass per vecka och något crossfitpass för att få styrke- och rörlighetsträning. Tre löparprylar jag alltid har med mig är: pulsklockan, kepsen och telefonen. Telefonen är just för att jag gillar att dokumentera min träning och även då och då lyssna på musik. Behöver dock hitta ett par bra, helst sladdlösa, hörlurar.

Lite pepp som hjälpt mig och fortfarande hjälper mig är: försök inte ”få till löppassen” utan låt det komma naturligt. Behöver du passa in det i vardagen behöver du kanske prioritera om lite i din vardag. Jag har funnit att när löpningen fick bli en del av min vardag, då släppte också prestationen att ”behöva” ut och springa. Jag springer för att jag mår så galet bra av det.

Och kanske det viktigaste av allt: släpp avundsjukan för att någon sprungit ett visst pass när du ”bara” sprungit både kort och långsamt. Jag gillar hur vi löpare både får inspireras och inspirera, allt i sin tid.

Följ Sara i sociala medier:

Instagram

Blogg

Dela: