löpning

Löpning är jobbigt, tråkigt och skaderisken ska vi inte tala om. Det finns mängder av anledningar till varför folk anser att löpning inte är något för dem. Men hur gör man då, om man verkligen vill lära sig att älska löpning och uppleva det där fantastiska som de löpfrälsta yrar om? Här är 6 av mina bästa tips!

1. TA DET LUGNT!
Och då menar jag inte bara att starta upp försiktigt med löpningen så att senor och ligament successivt hinner vänja sig vid belastningen. Jag menar att man faktiskt inte behöver springa så att lungorna håller på att hoppa ut ur kroppen. Testa att dra ner tempot, ordentligt. Och upptäck det magiska i att plötsligt ha ork att prata och ta in omgivningen du springer i.

2. HITTA EN BRA LÖPARKOMPIS
Jag kan ärligt säga att utan mina fina löparkompisar hade det inte blivit många långpass nu under den mörka och kalla årstiden. Men om jag vet att Ingmar, Mia, Nina eller någon annan står och väntar på mig, då blir det mycket enklare att ta sig i kragen och komma iväg.

3. SLÅ IN PÅ NYA VÄGAR
Man kan lugnt säga att undertecknad kan springa Kungsholmen runt i sömnen. På gott och ont förstås. För att inte bli totalt uttråkad är det en bra idé att anstränga sig lite för att hitta nya ställen att springa på. Förmodligen finns det en massa roliga alternativ mycket närmare dig än du tror.

löparhelg

4. BELÖNA DIG SJÄLV
Det må låta ytligt, men ett par nya löparskor eller ett par färgstarka tights kan ibland vara avgörande för om ett pass blir av. Jag älskar fina löpargrejor och det bästa är att numera finns det ett väldigt bra utbud av såväl löparskor som andra grejor för överkomliga priser hos kedjorna. Lidls löparskor har till exempel fått riktigt bra kritik av experter – visste du det? 😉

5. HA NÅGOT ATT SE FRAM EMOT
Visst, en varm dusch räcker som morot för somliga, medan andra behöver annan slags motivation. Ett tag brukade jag alltid avsluta mina långpass med kanelbulle och kaffe på bensinmacken nära där jag bor. Eller så kan man avrunda med en god glass eller en läsk när det är varmt ute. Du vet förmodligen själv vad som funkar bäst för dig, så satsa på det och passen kommer bli mycket enklare att få till.

6. FÅ DET AVKLARAT PÅ MORGONEN
Är du uppskjutartypen? Då kanske det är lika bra att sätta klockan på tidigt, se till att ha lagt fram allt du behöver kvällen innan, koppla på autopiloten och köra. Inledningsvis kommer du att fundera över vad sjutton du håller på med, men sedan kommer det att bli bättre och det bästa av allt: resten av dagen kommer du att känna dig som en drottning (eller kung) och vara supernöjd över att dagens träning redan är gjord.

Har du fler tips? Kommentera gärna!

(Foto bilden ovan: Petra Månström)

Dela: