SÅ LÄR DU DIG ÄLSKA LÖPBAND – MINA 5 BÄSTA TIPS!

Säg ”löpband” och många får något plågat i blicken. Jag tror inte jag vet någon som har en mellanmjölksrelation till just löpband, det är oftast väldigt svart eller vitt. Men jag lovar, det går faktiskt att lära sig älska bandet. Här är mina 5 bästa tips!

…och innan jag sätter igång med att leverera tipsen: en del vill ”simulera utomhusförhållanden” genom att ha en grads lutning på bandet. Jag brukar ha det ibland, ibland inte. Du väljer, det finns inga rätt eller fel.

1. Skippa distanspass på löpband
Såvida du inte är en inbiten löpbandsälskare är det bästa sättet att avsky just bandet genom att tvinga sig igenom monotona distanspass på det. Jag vet folk som brukar köra långpass på löpband, har faktiskt ingen aning om hur de klarar av det. Nej, då finns det roligare saker att hitta på som får tiden att gå fortare…

2. Utnyttja bandet på rätt sätt = spring intervaller
Under förra vintern sprang jag nästan alla mina intervallpass på löpband, medan distans- och långpassen sprangs utomhus. Varför? Jo, för att jag älskar enkelheten med att kunna glida in på ett varmt gym, ta på mig shorts, linne och snabbskorna och riva av passet. Och så slipper tvinga mig igenom snabbare pass på lömskt underlag eller kuta intervaller i mörker och kyla. Ett intervallpass på 30-40 minuter på löpband går SÅ mycket snabbare än att mala på lika länge i samma tempo. Sedan finns det förstås folk som älskar just intervaller utomhus på vintern – grattis till er! Men till er andra: passa på att utnyttja löpbandet på rätt sätt!

löpband

3. Spring med rätt teknik
Under alla mina år som löpare har jag hunnit studera en hel del olika löpbandstekniker. Passar på att slänga in disclaimern att jag inte på något sätt anser mig vara facit, men jag har åtminstone av varandra oberoende, initierade löpare fått höra att jag har en bra teknik på bandet. Den ser i stora drag ut så här: undvik att springa precis, precis framför displayen – våga hålla dig ungefär på armlängds avstånd från den. Håll blicken riktad på en punkt långt fram i lokalen, var avslappnad i överkroppen och pendla med armarna precis som när du springer utomhus. Tänk ”snöre i huvudet”. Undvik också att dunsa i med hälen när du landar, sträva efter lite högre frekvens i steget och lätta, lätta fotisättningar.

4. Våga ta ut dig!
Jag vet många som drar sig för att ta ut sig till max på bandet för att de antingen tycker det är pinsamt att flåsa högt så andra hör, alternativt att de ska ramla av bandet. Har faktiskt aldrig varit med om att någon har ramlat av ett löpband, jag lovar att du snabbt lär dig tekniken att hoppa upp på sidorna ifall det skulle gå för fort. Och flåsa högt, det SKA du göra om du behöver. Det tycker jag bara är coolt! Och förresten: hur många styrketränande människor stånkar inte högt när de lyfter tungt? Exakt!

löpband

5. Upptäck det unika med löpbandet = blanda backar av olika lutning
Den här punkten hänger ihop med tips nr 2. Det vill säga: använd bandet till att köra pass som är svåra att få till utomhus. Ett sådant exempel är mina härliga löpbandsbackar som jag har tipsat om ett par gånger på mitt Instagram:

✔️Uppjogg 10 minuter i lugnt tempo
✔️Sammanlagt 10 backar där du börjar med 3 minuter med 2,5% lutning, ståvilar en minut, 3 minuter med 3% lutning, ståvila en minut osv tills du är uppe på 7% lutning. Du springer hela tiden i ditt vanliga distanstempo (för mig innebär det farten jag har på mina långpass, ev något snabbare). Blir ökningarna för tuffa mot slutet, stanna kvar på lutningen du hade under backen närmast innan.
✔️5-10 minuters lugn nerjogg
I och med att du springer i ditt distanstempo kommer passet bli krävande men inte kräkframkallande. Backarna kommer på ett mycket effektivt sätt göra underverk för ditt löpsteg – du kommer sväva fram under nerjoggen! Perfekt pass oavsett vilken distans du siktar på.

Fler tips på löpbandspass:

3 icke-trista löpbandspass att testa

3 riktigt bra löppass på en halvtimme

Testa mitt svettiga löpbandspass!

Bonustips: klä dig inte för varmt när du ska springa snabbt på löpband! Långa tights blir ofta tokvarmt, våga springa i shorts och linne – då blir det bra mycket roligare! Fler tips? Kommentera gärna! Och spring snyggt!

Foto bilderna ovan: Jonas Hansen

Share: