Sommar och semester. Hur många timmar som helst att lägga på god mat, skönt häng – och löpning. Men när de lediga dagarna är över, hur gör man då för att inte tappa kontinuiteten i sitt springande? Här är mina bästa tips!


1. Utnyttja dagsljuset
Att tvingas springa alla sina pass i mörker, antingen på morgonen eller efter jobbet på kvällen, kan göra att den tappraste blir av med sin träningsmotivation. Kan du ta dig ut på lunchen eller flexa på jobbet? Undersök möjligheterna, det kan göra underverk med din träning!

2. Ta hjälp
Det här säger jag inte bara för att jag själv arbetar som löpcoach – jag vet också att det fungerar i min egen träning. Att med jämna mellanrum boka in pass med en löpcoach ger dig ny energi och ny motivation att hålla igång tills nästa gång ni ses, särskilt under den mörkare årstiden.

3. Sätt upp något slags mål
Mål behöver inte alls vara prestationsinriktade, de kan lika gärna handla om en känsla du vill uppnå. Men ATT ha någon form av mål med din träning kommer högst sannolikt att göra dig mer motiverad att ta dig ut. Varför inte kombinera en längre eller kortare resa med att springa ett lopp? Det vet jag av egen erfarenhet gör massor för motivationen!

4. Hitta det som kickar igång dig
Är det bra träningskompisar, senaste avsnittet av din favoritpodd, löpning i vackra miljöer, snygga träningskläder, nya löparskor – eller något helt annat? Att ta reda på vad som kickar igång dig och gör dig ännu mer sugen på att komma ut och håller därmed liv i din träning.

5. Komplettera löpningen med annan träning
Visst, löpning är superkul – men även den mest motiverade kan tröttna om träningen BARA handlar om löpning. Det finns många andra träningsformer som inte bara är roliga utan dessutom kommer att vara positiva för din löpning. Några exempel är styrketräning, simning, cykling och yoga.

Till sist: stort lycka till med din träning och ställ gärna dina frågor i kommentarsfältet!

(Foto bilderna ovan: Jonas Hansen)

Dela: