Petra Månström

Är du en sådan där avundsvärd person som aldrig har problem med motivationen? Eller råkar du, liksom många andra av oss, ofta ut för dippar under den mörka, regniga, blåsiga och slaskiga årstiden? Då kommer här lite tips!

1.  Träna mer alternativt
Håller med om att löpning är superkul, men det kan faktiskt göra underverk för motivationen att under en period våga dra ner på antalet löppass i veckan och byta ut dem mot något annat roligt. Som till exempel spinning – ett tips är att köra veckans intervallpass på cykeln istället för i löparskorna. Då bibehåller du flåset men ger fötter och ben en välbehövlig vila. Att botanisera bland gymmets konditionsmaskiner kan också vara kul, några av mina favoriter är rodd- och stakmaskinen samt crosstrainern. Ett kul pass är att köra 10 minuter på varje maskin, vips så har du fått en halvtimmes grymt bra konditionsträning!

träningssnobbar

2. Utnyttja dygnets ljusa timmar
Jag drabbas av seriösa motivationsproblem om det är mörkt när jag ska ge mig ut och träna. Under den mörka årstiden gör jag därför allt jag bara kan för att komma ut och träna mitt på dagen. Då är det oftast också varmare och motståndet att komma över tröskeln blir avsevärt mindre.

3. Investera i riktigt bra prylar
Det är mycket lättare att hitta anledningar till att inte sticka ut om du inte har bra grejor. Några exempel kan vara bra löparskor med dubbar som funkar när det är moddigt eller halt. Damasker är perfekt för att hålla snö och väta ute, dessutom skyddar du hälsenorna från att kylas ner. Riktiga vinterlöparkläder är också viktiga investeringar: ordentliga, fodrade tights och en jacka som gärna får ha ”vindskyddspanel” framtill. För dig som inte gillar att springa i dubbskor har fler och fler märken börjat saluföra löparskor med särskild ”friktionssula” som ger helt okej grepp även på is.

Processed with VSCO with e8 preset

4. Anpassa träningen efter rådande förhållanden
Som ni säkert vet så är jag inget stort fan av generella träningsprogram. En anledning är att programmen inte tar hänsyn till vad det är för väder utomhus. Vräker snön ner och det står tusenmetersintervaller på programmet? Men byt ut dem mot djupsnölöpning istället, t ex 6 x 3 minuter med en minuts vila. Vill du springa långpass i tre timmar men det är svinkallt utomhus? Men varför då inte köra delar av passet inomhus, på löpband? Jag vet många som tycker det är tråkigt att springa distans på bandet, men kör då en fartlek istället så att det händer något hela tiden.

5. Åk på träningsresa till solen och värmen
Ett fantastiskt bra sätt att ge dig själv en extra energikick under vintern. Du får njuta av den där underbara frihetskänslan att få springa i shorts och linne och säkert får du med dig en massa inspiration och kunskap som du direkt kan applicera på dina pass hemma. Kanske också en hel hög nya träningskompisar 🙂

Stort lycka till med vinterträningen och har du fler motivationstips, kommentera gärna!

Foto bilderna ovan: Jonas Hansen

Share: