löpband

”Vad har du för mål? Hur fort springer du på dina intervaller? Varför tränar du med löpcoach?” Frågorna har varit många efter att jag instagrammat om tuffa pass där jag coachas av Charlotte Karlsson. I det här inlägget tänkte jag berätta mer om vad vi har på g  – häng med!

Det börjar lugnt och fint. Full kontroll, avslappnat löpsteg. Sedan går det snabbare och snabbare. Som vanligt sköter coach Charlotte fartinställningarna och jag fokuserar på att springa. Jag har bestämt mig för att klara det här. Jag SKA orka – hela vägen.

Snart går det mycket fortare. Mjölksyra, tunga ben, tung andhämtning. Huvudet får jobba lika hårt som benen. Charlottes pepp hjälper massor: ”Nu är det bara 650 meter kvar! Nu ser du mållinjen! Du vill ju det här, du vill klara av att spurta. Kör, bara kör!!!”

Och jag kör. Sista halvminuten känns det som att jag kommer att trilla av bandet när som helst. Steget blir klampigt och blytungt. Tio sekunder kvar. Jag SKA i mål!!!

MÅÅÅÅÅL!!! Jag klarade det! Såååå lycklig! Och STOLT!

Texten ovan kommer från ett av mina Instagraminlägg om min träning tillsammans med Charlotte Karlsson, som är löpcoach men framför allt en välmeriterad löpare som bland annat har vunnit Lidingöloppets tremil och maraton-SM (dessutom under vidriga väderförhållanden 2012!) Dessutom var hon med och startade löpargruppen Runday en gång i tiden.

löpband

Varför har jag då börjat träna med löpcoach? Först och främst vill jag säga att vårt samarbete handlar om så mycket mer än att Charlotte coachar mig. Jag kontaktade henne därför att jag kände att jag hade kört fast lite i min träning – och tappat motivationen. Märkte att jag visserligen ville springa, men passen blev liksom ändå inte riktigt av.

Tror framför allt att det beror på den mycket kalla och snörika vintern vi har (haft?). Eftersom jag är en fryslort har jag extremt svårt för att ta mig ut och springa under sådana förhållanden. Har lagt upp träningen så att jag kört långpassen utomhus med sällskap och sedan har jag kört nästan alla snabbare pass inomhus på löpband. Men nej, det har inte riktigt varit så kul. Jag längtade helt enkelt efter en nytändning.

löpband

Men när Charlotte och jag körde första passet tillsammans märkte vi att vi hade en massa andra idéer om ett samarbete, förutom själva träningsbiten. Vi märkte att vi tidvis brottas med liknande saker, fast vi är på helt olika nivåer löpmässigt: bristande motivation, tankar om balans mellan träningen och resten av livet, hur man ska prioritera i tillvaron för att må bra – och så vidare. Att vi dessutom älskar bra och snygga träningsprylar gör ju inte saken sämre.

Så, nu är vi igång! Och vi hoppas att du som läser det här vill hänga med på vår resa och också komma med idéer som vad du vill att vi ska hitta på. Många frågar om mål – men tidsmål är ju inget för mig, som de flesta säkert vet. Så fort jag känner mig pressad att springa på en viss tid blir det för stressigt och träningen går käpprätt åt skogen.

Mitt mål är att hitta tillbaka till den där underbara känslan av flyt i löpningen som jag hade för kanske sex år sedan. Och att lyckas springa det perfekt disponerade loppet, något jag inte känner att jag har gjort än. Ni vet, där man liksom lägger upp det hela så pass bra att man kan spurta sista kilometern på till exempel en halvmara. Vilken dröm! Tänker att jag inte är ensam om den här drömmen?

Du kan följa oss här, på mitt och Charlottes Instagram och på lite andra ställen som jag snart kommer att berätta om!

Har du förslag på lopp vi borde titta på? Är det något annat du vill att vi tar upp? Tveka inte att höra av dig! Vi hoppas förstås att du som läser det här också ska känna dig motiverad och inspirerad av att följa med på vår resa. Stor kram och glad påsk!

Foto bilderna ovan: Jonas Hansen

Share: