lidingoloppet

Lidingöloppet 2010, den upplaga av Lidingöloppet som jag är mest nöjd med. Jag orkade bita i och hålla farten även mot slutet och gick bara ett par raska steg i Karins backe – annars sprang jag hela vägen. Puh! Foto: Privat.

Jag har fått en hel del frågor om vad man ska göra under ett lopp eller ett träningspass när det börjar ta emot och bli jobbigt. Hur ska man jobba mentalt för att hålla farten och inte sakta ner? Och vad kan man göra rent praktiskt?

Hur gör man när ge upp-tankarna kommer smygande och allt man vill är att sluta springa och börja gå? Här kommer mina 5 bästa tips, baserade på mina egna erfarenheter som motionär (detta är alltså inte elit-tips!):

1. Ha ÄNDAMÅLSENLIG musik i öronen. Nej, alla gillar inte att lyssna på musik när de springer. Men om du gör det så testa att göra en låtlista som enbart består av låtar du vet ger dig den där extra kicken. Lägg ner tid på att verkligen bara ha rätt låtar så att du inte lockas att byta låt och tappar fokus på passet.

LÄS OCKSÅ: Längst behöver inte vara bäst

2. Gå igenom kroppen. Fråga dig hur det känns: Gör det ont i armarna? Näsan? Fingrarna? Led helt enkelt bort ge upp-tankarna genom att tänka på annat. Och eftersom trötthet och smärta kommer och går så är sannolikheten stor att du snart har ridit ut trötthetsstormen.

3. Tänk storslagna, positiva tankar om dig själv. Du är stark, oslagbar och framgångsrik. Du springer snyggt och med lätta steg. Du är med i en storfilm om löpning, där du är stjärnan. Låter det fånigt? Ja, kanske. Men det här funkar ofta för mig!

LÄS OCKSÅ: Din löpning är lika viktig som alla andras!

4. Ta rygg! Spana in en medlöpare som verkar hålla ungefär samma tempo som du. Bestäm dig för att avståndet mellan er inte får öka. Fäst blicken på en specifik punkt på den här löparen och fokusera. Det här har fungerat riktigt bra för mig och varit hemligheten bakom mina mest lyckade lopp.

5. Peppa dig själv, med hög röst. I slutklämmen av maraton- och ultramaratonlopp så har jag blivit så trött och less att jag har börjat skrika högt åt mig själv. Positiva, peppande ord. Bara att höra sig själv säga dessa saker gör massor för känslan i skallen och kroppen, jag lovar!

LÄS OCKSÅ: Om livet efter persåren

Hoppas du får nytta av råden! Stort lycka till med träningen (eller tävlingen!)

Dela: