löpning

Det här är ett inlägg jag önskar hade funnits när jag var yngre och ständigt nojade över hur min kropp såg ut. Och än idag kan de där tankarna komma över mig, om att jag borde träna nu när jag har ätit ”en massa mat”. Skillnaden mot då är att jag idag har verktygen att jaga bort de där dumma tankarna.

Julen är ju traditionellt en familjehögtid där samvaro och julmat står i fokus. Av uppenbara skäl var därför julen en väldigt ångestladdad tid för mig under åren då jag led som mest av ätstörningar. Jag ägnade massvis med tid åt att fundera ut hur jag skulle planera mina måltider så jag skulle ”ha råd” att äta av julmaten och så gav jag mig ut och tvångstränade de gånger då jag tyckte att jag riskerade att lida av kaloriöverskott.

Ja, du hör ju. Helpuckat. Men samtidigt vet jag att det är så många därute som drabbas av de här tankarna av och till. Kanske har man sett något tidningsomslag eller halkat in på någon artikel om hur man ska planera sitt ätande runt julen för att inte gå upp i vikt. Jag känner bara att visst, man ska naturligtvis inte överäta – men risken är att det ändå är fel personer som läser de där artiklarna. Risken att känna sig dålig och misslyckad är överhängande.

Så min vädjan till den som är mottaglig är att låta julen vara en frizon för allt vad kropps- och matnojor heter. Vem vet, kanske kan det inspirera till ett sundare synsätt på kroppen även under resten av nästa år? Var snäll mot din kropp, den är fantastisk och du har bara en. Dela gärna med dig av dina tankar kring träning och mat under storhelger i kommentarsfältet!

Stor kram och god jul!

Foto bilden ovan: Jonas Hansen

Dela: