Petra Månström

Snart är (förhoppningsvis) all snö och is borta från gatorna och löparsäsongen kan komma igång på allvar. Behöver du lite bra tips på hur du kommer igång, kolla då in min lista nedan!1. Bestäm dig för att ge det en chans
Sätt dig ner och skriv ett avtal med dig själv. Du ska ge löpningen tre månader av ditt liv. Det behöver inte vara några långa rundor och de kan innehålla partier av gång, men det viktigaste är att du TAR DIG UT. Två-tre gånger i veckan i tre månaders tid kan vara ett riktmärke. Skriv ner på ett papper, signera och bestäm en belöning som du kommer att få först när du fullföljt avtalet. Det kan vara en träningsresa, nya träningskläder, några pass med löpcoach eller vad du nu hittar på – det ska bara vara något som du går igång på och blir motiverad av!

2. Skaffa rätt grejor från början
Nej, ingen blir en regelbunden löpare av att springa i tennisskor, sneakers eller Converse. Och ingen kommer att hitta träningsglädjen iklädd tunga bomullskläder som kyler när du blir svettig. Gör rätt från början och investera i ett par bra löparskor som du provar ut i butik med kunnig personal som kan analysera ditt löpsteg. Numera finns det också ett stort utbud av riktigt bra funktionskläder hos klädkedjorna (H&M, Lindex, Kappahl, Gina Tricot, Stadium, Cubus etc) så där finns heller inga ursäkter. Visst kostar ett par bra löparskor en del, men se det som en morot som tvingar dig att ge dig ut för att ”tjäna in” pengarna.

3. Sprid ordet
Att hålla på och smygspringa utan att tala om det för någon annan gör det lättare att banga ett pass. Gör tvärtom och gå ut ordentligt med din satsning. Starta en blogg, skriv på Facebook, instagramma, youtuba eller vad du nu vill göra. Låt hela världen veta vad du pysslar med så blir det svårare att lägga ner ditt försök att bli en löpare.

Petra Månström

4. Strunta i vad ”alla andra” gör
Ja, det är jobbigt att vara nybörjare. Jag har också varit det och det var segt, motigt och knäckande att bli omsprungen av typ alla. Men man måste helt enkelt bita ihop och strunta i alla andra. Du kommer alltid att bli omsprungen, oavsett vilken nivå du befinner dig på och det bästa du kan göra är därför att ignorera andra löpare om du blir stressad av dem. Vi är alla unika och har våra olika förutsättningar, somliga tycks vara födda till löpare och har extremt lätt för sig medan andra måste slita mer. Så är det tyvärr. Men de goda nyheterna är att som motionär kan du göra precis som du vill, du kan bara springa sköna distanspass om du vill – bara för att ”alla andra” tycks springa intervaller behöver inte du göra det. DU bestämmer själv!

5. Bara GÖR. Tänk INTE!
Ja, det ÄR segt att ta sig ut. Jag brukar till exempel sitta och förhandla med mig själv på lördagsmorgnarna och känner ofta ett starkt sug att bara sitta kvar framför Nyhetsmorgon och skippa det planerade långpasset. Men de där tankarna försöker jag skaka av mig och istället tänker jag på hur skönt det kommer att bli när jag är uppvärmd och passet är igång. För att inte tala om att komma hem igen, riva av sig alla kläder och bara ställa sig i en varm dusch. Och sedan äta gott efteråt!

6. Sätt upp ett mål
Det behöver inte vara ett lopp, det kan lika gärna vara en resa eller att klara en viss distans. Huvudsaken är att du har ett tydligt mål med din träning som gör att du blir extra motiverad att komma iväg på dina pass. Skriv upp målet på ett papper och outa det gärna även i sociala medier och/eller i din bekantskapskrets.

TILL SIST: Stort lycka till! Det kommer att gå, bara du har bestämt dig för det.

Foto bilderna ovan: Jonas Hansen

Dela: