Josephine Björk

Det fanns en tid då Josephine Björk hatade löpning. När hon höll på med fotboll maskade hon under försäsongsträningen, eftersom hon inte ville löpträna eller springa intervaller. Istället levde på sin talang. Men så en dag såg hon en bild på sig själv – och den föreställde en person hon inte alls kände igen.

Först: ditt namn, var du bor, hur gammal du är och hur din familj ser ut (om du vill svara på det förstås!)

– Mitt namn är Josephine Björk och jag är 45 år ung. Jag är gift med Magnus och tillsammans har vi en dotter som heter Elsa, hon fyller 4 år i november. Jag har även två bonusbarn. Vi bor utanför Hofors i skogen, i en liten by som heter Stenshyttan. Hofors ligger 6 mil från Gävle för er som inte vet.

När började du springa och hur kom det sig att du började?

– Jag har oftast tränat, spelat fotboll på hög nivå i mina ungdoms dagar. Spelade även innebandy. Jag var den som maskade försäsongsträningen eftersom jag hatade löpningen och intervallerna. Jag hade ursäkter för all löpning. Jag har även gått på gym, gruppass och så vidare men inte riktigt hittat min grej förrän nu. Idag kallar jag mig själv för en löpare. Jag började springa för cirka två år sedan. Då hade jag inte tränat eller rört på mig på länge. Blev lat efter det att Elsa kommit till världen av någon anledning. Så en kväll så såg jag ett kort på mig själv och kände inte igen tjejen på bilden – hon såg så trött och osund ut. Det var inte den Jossan jag kände som jag såg där och då. Då bestämde jag mig att förändra min livsstil och började tänka på vad jag åt och så började jag springa.

Josephine Björk

Varför springer du? Vilka är dina drivkrafter?

– Jag springer för att det är så roligt och för att jag mår så rackarns bra utav det. Jag investerar i mig själv både på kort och lång sikt. Jag orkar mer, har längre tålamod, jag blir stark, blir en bättre mamma, vän och fru. Jag känner mig snygg och pigg och endorfinerna flödar. Jag vill även visa vår dotter Elsa att rörelse är roligt! Jag vill vara hennes förebild när det gäller träning och rörelse. Jag vill även vara en förebild för andra människor som kanske inte riktigt ännu hittat sin grej. Jag vill visa att löpning är roligt och enkel att utföra.

Kan du beskriva hur en träningsvecka ser ut för dig?

– En träningsvecka för min del innehåller två intervallpass samt ett långpass. Långpasset är allt mellan 10-16 km, det räcker för min del. Sedan tränar jag även crossfit cirka tre gånger i veckan, så jag tränar mycket. Men jag är otroligt noga med att lyssna på min kropp. Känns det inte bra och jag är sliten så vilar jag.

Hur viktigt är det för dig att ha mål med träningen?

– Det är viktigt för mig att ha mål med min träning. Mina mål i år är bland annat Kia kvartsmaraton som går av stapeln i augusti i Åre samt Tjejmilen i september i Stockholm. Det är roligt med att ha mål och träna inför dem, det gör att det är roligt att lägga upp träningen specifikt efter målen. Jag har även små delmål efter vägen till de stora målen. Det kan vara att köpa lite nya träningskläder, unna mig en massage eller något annat som jag vill ha. Eller som när jag sprungit mitt kvartsmaraton, då är det bubbel som gäller när jag går i mål! Och sedan på kvällen gå ut och äta god mat och dricka gott. Eller som på Tjejmilen: åka ner med två vänner, bo på hotell och njuta av livet. Ett annat mycket viktigt mål för min del är att må bra i kropp och knopp, att hitta rätt balans. Balans ger glans brukar jag säga. Som ett avslut på detta året så har jag gett mig själv en stor present, nämligen att delta i ett träningsevent i Åre som Röhnisch anordnar. Det ska blir så rackarns roligt. Och sedan att några av mina träningsförebilder är med där gör det hela till en härlig och minnesvärd helg.

Vem eller vilka springer du helst med? Springer du helst på egen hand så går det förstås att svara det 🙂

– Jag gillar mest att springa för mig själv. Jag tycker om att vara själv men det är helt okej att springa med någon och då springer jag gärna med Anna eller Mari.

Har du haft några motivationsdippar och hur har du hanterat dem?

– Nja, nu när jag hittat min grej med löpningen så har det inneburit att motivationen oftast finns där även om det är regnigt eller något annat som stör. Idag vet jag hur gott löpningen gör för mig så jag bara gör det! Jag genomför mitt träningspass och känslan efteråt är helt underbar. Förut hittade jag på alla ursäkter i världen för att slippa springa och jag är så glad att den tiden är över.

Tre löparprylar du inte kan vara utan?

– Snygga tights som sitter upp i midjan, min löpryggsäck, sköna löparskor och ett leende på läpparna. Sorry, nu blev det fyra saker…

Några peppande ord du skulle vilja ge läsarna, något som har funkat för dig när det tagit emot i löpningen?

– Till dig när det tar emot lite: våga prova dig fram. Det är helt okej att ha skitdagar, men var snäll och givmild mot dig själv och kom ihåg att all rörelse är bra. Det är inte kilometertiden eller hur långt du springer som är viktigast utan att du kommer ut och får lite frisk luft och en skön stund. Att du investerar i dig själv! Känslan efteråt är ju priceless! Och kom ihåg att DU ÄR VÄRDEFULL!

Följ Josephine på hennes blogg och hennes Instagram.

Dela: