Daniel Stenström

Tvåbarnspappan Daniel Stenström, 30, bor med sin sambo i Umeå och springer året runt. Även när det är 20 minusgrader. Siktet är inställt på halvmaraton nästa sommar och ett helt maraton året efter.

När började du springa och hur kom det sig att du började?

– Minns att jag såg en bok om löpning hemma hos min mor för kanske tre år sedan. Tänkte att löpning verkar ju roligt, samt att det var något nytt. Så jag tänkte att jag kan ju ge det ett försök iallafall. Jag skaffade ett par billiga skor och satte igång – något jag aldrig har ångrat.

Varför springer du? Vilka är dina drivkrafter?

– Jag springer för att det är kul, för att må bra. Då mitt jobb som taxiförare är stillasittande så tror jag också att det är nödvändigt för mig att röra på mig så mycket jag kan på fritiden.

Kan du beskriva hur en träningsvecka ser ut för dig?

– En vanlig träningsvecka, existerar det? Försöker i alla fall springa tre dagar i veckan, men det kan bli mindre eller mer. Det beror mycket på hur tidigt barnen somnar, eftersom jag oftast springer på kvällen.

Daniel Stenström

Hur viktigt är det för dig att ha mål med träningen?

– Tror det är viktigt att ha någon form av mål att springa mot. Sen om målet är att vara ute tre gånger i veckan eller att kunna springa fem kilometer utan att stanna spelar ingen roll. Så länge man har något att kämpa för. Mitt stora mål är att kunna springa ett maraton, men det målet är ej tidsbestämt utan det blir när det blir.

Har du några mål du vill berätta om?

– Målet jag har just nu med löpningen är att först och främst komma igen till 100 procent efter diverse inflammationer. Sedan skulle det ju vara kul att ta sig ett maraton inom en snar framtid. Har inget direkt mål just nu, utan jag tar det som det kommer. Trivs extremt bra med att bara njuta utan prestationskrav.

Vem eller vilka springer du helst med? Springer du helst på egen hand så går det förstås att svara det!

– Jag gillar att springa själv, bara koppla bort allt annat runt om kring. Bara jag, naturen och musiken. Men sen uppskattar jag självklart en trevlig tur ihop vännen som också har barn. Så att man kan klaga över hur lite man får sova och vilken hemsk bajsblöja man bytte några timmar tidigare.

Har du haft några motivationsdippar och hur har du hanterat dem?

– Självklart har jag det, oftast när jag är sjuk. Då blir man bekväm framför datorn med en skål chips och kan ha väldigt svårt att komma igång igen. Men då är det bara att bestämma en tid och dag och bara köra. Och då ska det vara ett pass HELT utan krav på tid eller distans. Då är det viktigaste att bara komma ut.

Tre löparprylar du inte kan vara utan?

– Tights, pulsklockan och Flipbelt. Tights för jag tycker det är så extremt bekvämt att springa i (samt städa, ligga i soffan och allt annat man kan behöva ha byxor på sig). Pulsklockan för att jag älskar teknikprylar och klockor.
Flipbelt för att det är så oerhört smidigt att kunna ha mobilen, nycklarna och annat man kan tänka sig behöva och det utan att det skaver.

Några peppande ord du skulle vilja ge läsarna, något som har funkat för dig när det tagit emot i löpningen?

– Inspireras av andra, men jämför dig bara med dig själv. Det försöker jag leva efter. Det kommer alltid finnas folk som springer snabbare och längre. Inspireras av dem, lär av dem. Jämför dig sedan bara med dig själv.

Följ Daniel på Instagram.

Dela: