Jag hade ju så många löparplaner för sommaren, men sedan kom livet emellan och skakade om tillvaron ordentligt. När det knappt har funnits energi till långa eller snabba pass har löpteknikträningen funnits där som en räddare i nöden. Låt mig berätta varför…

Sponsorbalk Powerade

Redan i det första inlägget i det här samarbete med Powerade skrev jag om de många fördelarna med att regelbundet träna löpteknik. Fem-tio minuter då och då gör väldigt mycket för din löpning totalt sett. Den kanske största vinsten som de flesta uppskattar mycket är det faktum att teknikträningen förbättrar ditt löpsteg så att du blir snabbare – utan att behöva träna hårdare. Nu är ju inte mitt fokus att bli snabbare, men jag tror de flesta håller med om att det är en skön känsla när du märker att du kan springa ditt lugna distanspass snabbare än du brukar. Det gör ju också massor med din träningsmotivation.

Under sommaren har jag faktiskt kört en hel del små teknikpass, ibland har hela passet på 20-30 minuter blivit just ett teknikpass. Vi har ju haft en galet varm sommar och då har det varit skönt att söka upp en liten yta med skugga där jag kör teknikövningar som tåhävningar, hälkickar, sidolöpning, enbenshopp och så vidare. Förresten, mina favoritlöpteknikövningar med tillhörande instruktioner hittar du i min nya bok, Smartare löpning! Sedan har det förstås blivit en del längre pass också, har försökt köra ett lite längre pass på helgerna och även sprungit en del snabbare pass på löpband (SÅ skönt med luftkonditionerat gym, haha!) Som du säkert har märkt så älskar jag att köra mina teknikpass på en äkta friidrottsbana, bilderna i detta inlägg kommer från helgens pass på Kristinebergs IP!

Powerade

Powerade

En bra sportdryck har varit i det närmaste nödvändig för att kunna klara av löpträningen. I varm väderlek märker man extra mycket vilken nytta vätskan gör för att hjälpa kroppen vid uthållighetsträning. En bra sportdryck ska ju återställa vätskebalansen och snabbt fylla på det bränsle man förlorar vid träningen samt förbättra återhämtningen, viktigt för mig är också att den smakar bra. Det tycker jag att Powerade har lyckats väldigt bra med, man ser fram emot nästa vätskestopp och det är viktigt när man är långdistanslöpare! Den härliga smaken i den blåa varianten, ”Mountain Blast” (naturligt färgämne dessutom!) är så långt ifrån klassisk sportdryckssmak man kan komma.

Lite mer information om Powerade:
Powerade är en isoton sportdryck (en isoton lösning innehåller lika mycket salt som kroppens egna celler) som innehåller kolhydrater, natrium och vätska, en kombination som hjälper din kropp att absorbera vätska och bibehålla vätskebalansen. Om du tränar eller tävlar med hög intensitet i mer än 45 minuter (eller oavsett intensitet i mer än 60 minuter) kan Powerade hjälpa dig att behålla rätt vätskebalans. Den levererar också bränsle snabbt till arbetande muskler, vilket hjälper dig att upprätthålla prestationsförmågan. Powerade finns i tre olika smaker och, till skillnad från vatten, stänger den inte av dina törstreceptorer i förtid. Med andra ord gör den att du känner dig törstig tills du har återställt vätskebalansen ordentligt.

Fler som har fokuserat extra mycket på löpteknikträning under sommaren? Hur har det gått? Berätta gärna!

Foto bilderna ovan: Jonas Hansen

Dela: