banpass4

Nationaldagen idag och hela familjen ledig! Vi hade ingen lust att trängas på Skansen eller gå runt på stan, istället blev det kombinerat picknickfiltshäng och intervallpass på Kristinebergs IP i närheten av där vi bor.

Verkligen ett grymt upplägg som passar perfekt för familjer, man rör sig ju inom ett begränsat område och har hela tiden kontakt med varandra. Pojkvännen och Adrian hängde på gräsmattan i solen respektive i vagnen/på gräsmattan medan jag rev av ett pass som jag verkligen är nöjd med. Så här såg det ut:

  • Uppjogg ca 2 km i lugnt tempo
  • 5 x 800 meter i ett tempo omkring tänkt tävlingsfart på 10 km
  • En minut aktiv vila mellan varje intervall (man går omkring och rör sig under vilan, står inte blickstilla)
  • Nerjogg ca 2 km i lugnt tempo

banpass3

banpass2

Riktigt nöjd med passet och även lycklig över att det gick så pass bra att springa på banan. Hade ett mardrömspass här för någon månad sedan men nu njöt jag, även om den sista intervallen var vidrig. Ambitionen var att samtliga intervaller skulle gå i samma tempo och det lyckades jag med.

Syftet med det är att man ska minnas passet på ett positivt sätt och få en energiskjuts till kommande pass, det blir det ju inte om man springer för fort på första intervallerna och sedan ”dör” (det har förstås också hänt mig, men försöker undvika detta!) Avrundade passet med lite ruscher på gräsmattekanten med min nya parachute, två skärmar i tyg som man fäster fast runt midjan. Sedan är det bara att kuta järnet och man märker snart hur jobbigt det är. Effektivt träning för hållningen, mage och rygg med andra ord!

Vad har du hittat på denna (i alla fall här i Stockholm) soliga nationaldag? Och har du kanske andra smarta tips på hur man kan ta med familjen till sitt träningspass?

Share: