Alexandra Swärm har precis startat eget företag som löpcoach och hennes största drivkraft är passionen för löpning och att dela den med andra. Hon har brottats med kronisk smärta i många år och kämpar för att hitta ett träningsupplägg som passar just henne.

Först lite snabba fakta om dig!

– Jag heter Alexandra Swärm, bor i Vadstena, är 32 år. Min familj består av lilla jag, min sambo och våra två barn, Cornelis, 7 år, och Otis, snart 5 år.

När började du springa och hur kom det sig att du började?

– Jag började springa när jag var 7 år. Det var en kompis som sprang och drog med mig och tvillingsyrran på en en löpartävling för barn. Vi sprang 2 km och kom bland de första. Jag kände redan då att det var det här jag ville hålla på med. Jag hade aldrig som mål att bli bäst men jag mådde bra av att springa. Två år efter började jag med friidrott, det höll jag på med tills jag var 19. Även då minns jag att det främsta målet med träningen var att må bra.

Varför springer du? Vilka är dina drivkrafter?

– Mina främsta drivkrafter är fortfarande att må bra i kropp och själ. Eftersom jag lever med värk som kommer i skov blir träningen desto viktigare för att jag ska må bra. Men jag får hela tiden anpassa träningen efter hur kroppen mår. I bra perioder tränar jag nästan varje dag och då är jag extremt motiverad (kanske på grund av att jag också har sämre perioder då jag inte kan träna lika hårt). Jag uppskattar verkligen mina löprundor. Ytterligare en anledning till att jag springer är att få energi. Jag är en ganska disträ person och träningen hjälper mig att få energi, bli alert och komma igång.

Kan du beskriva hur en träningsvecka ser ut för dig?

– En bra träningsvecka springer jag fyra pass: ett intervallpass, ett backpass, ett distanspass på cirka 1 mil och det fjärde passet varierar. Om jag tränar inför ett långt lopp försöker jag springa ett långpass var tionde dag. När jag har en mindre bra vecka med exempelvis värk springer jag några lugna rundor då jag slappnar av i kroppen och låter benen rulla. Då passar jag också på att köra styrketräning med kroppen som redskap. Det blir mycket ben, höfter, vader och bålträning. Jag försöker även få in rörlighetsträning varje dag. Då ”skannar” jag av kroppen och gör några yogaövningar och annan rörlighetsträning som jag gillar och mår bra av.

Hur viktigt är det för dig att ha mål med träningen?

– Mitt mål har alltid varit att må bra och det räcker för att jag ska vara motiverad. Jag älskar att springa och behöver sällan tvinga mig ut. Jag behöver inte heller ha något mätbart mål eller prestationsmål. Jag vet att jag mår så bra av löpningen och om jag inte kan springa på en vecka eller två så mår jag sämre helt klart.

Har du några mål du vill berätta om?

– Mitt främsta mål är som jag skrivit, att må bra. Jag önskar också att kroppen är med mig i år så jag får mer kvalitet i träningen och kan anmäla mig till fler tävlingar. Det vore roligt. Ett annat mål är att bli starkare och snabbare.

Vem eller vilka springer du helst med? Springer du helst på egen hand så går det förstås att svara det 🙂

– Jag springer helst med tvillingsyrran men det är svårt nu för hon bor i Palma. Annars springer jag gärna med löpargänget i Motala, vilket inte blir så ofta eftersom jag bor en bit bort. Jag springer även tillsammans med några löpare i Vadstena. Vi skickar ut på Facebook och så hoppas man på att någon vill hänga på. Ibland föredrar jag att springa ensam och lyssna på en podd. Det är oftast under distanspassen och ibland långpassen. Favoritpoddarna är såklart Maratonpodden och Ewerlöf och Månström.

Har du haft några motivationsdippar och hur har du hanterat dem?

– Jag är nästan alltid motiverad. Det är klart, ibland tar det emot när klockan ringer och man bestämt sig för att gå upp och springa klockan 5.30, men det är alltid värt det. Jag har haft en hel del träningsdippar som inte berott på bristande motivation och det är frustrerande när man vill träna men inte kan.

Tre löparprylar du inte kan vara utan?

– Jag är inte så beroende av löparprylar men när jag springer ensam har jag ofta med mig min Iphone så jag kan lyssna på poddar och då behöver jag min Iphonehållare. Annars springer jag gärna med så lite saker som möjligt. Vätskebälte är till exempel bara i vägen och klockan använder jag nästan bara när jag springer intervaller.

Några peppande ord du skulle vilja ge läsarna, något som har funkat för dig när det tagit emot i löpningen?

– Hitta det som fungerar för dig. Vad får dig motiverad? När under dagen är du mest motiverad att springa? Våga prova på att träna med andra, gärna i grupp. Det ger så mycket energi och det blir oftast lättare att ta ut sig. Det är både socialt och blir ett kvalitativt löppass. Träna efter egen förmåga och stressa inte. Jämför dig bara med dig själv. Ta hjälp av någon om du står och trampar och inte hittar motivationen. Variera din träning om motivationen tryter. Gå och simma, cykla, promenera, träna styrketräning, byt miljö. Om du vill komma igång med löpningen, vänta inte till måndag! Börja nu och så kommer förhoppningsvis motivationen på vägen. Ibland väntar vi för länge på den rätta känslan och risken är att den inte kommer förrän du bara kör.

Följ Alexandra på hennes hemsida och på hennes Instagramkonto.

Dela: