5 SUPERVANLIGA SAKER SOM SABBAR DIN TRÄNING – OCH HUR DU LÖSER PROBLEMET

Petra Månström

Att få på sig träningskläderna och ta sig ut genom dörren är för många den tuffaste delen av ett pass. I det här inlägget listar jag 5 vanliga saker som gör att träningen inte blir av – eller kanske inte blir som man tänkt. Och självklart får du också tips på åtgärder. Häng med!

1. Du tänker för mycket
Jag lovar – om du börjar förhandla med dig själv kan du hitta anledningar att inte ge dig ut även om vädret är perfekt. Hjärnan är av naturen lat, det har vi med oss sedan vi levde som jägare och absolut inte skulle förbruka en massa kalorier i onödan. Nu är läget ett annat, men det har inte vår hjärna fattat. Så vad du än gör: låt bli att börja fundera på om du verkligen ska träna. Bara dra iväg. Har du väl tagit dig ut genom dörren så är ofta det största jobbet gjort.

Lindahls PRO Kvarg+

2. Du är låg på energi
Här känner jag igen mig själv väldigt mycket och jag gissar att jag inte är ensam. Under veckorna tränar jag ofta runt lunch, vilket betyder att jag behöver äta en stadig frukost och ett bra mellanmål på förmiddagen för att orka. Men tyvärr så slarvar jag ofta med mellanmålet och ”går tom” under passet. Alternativt att jag tydligt känner att jag inte kan ge det där sista eftersom det saknas energi. Har insett att för att jag ska få i mig mellanmål behöver de vara lätta att få med sig. Och så vill jag att de mättar bra, för annars blir jag hungrig igen en kort stund senare. Lindahls PRO Kvarg+ är en produkt som jag verkligen gillar skarpt, är så glad att jag tack vare samarbetet med Lindahls upptäckte den. Kvargen ihop med en macka eller en frukt brukar det bli, då får jag i mig både protein och kolhydrater som både mättar och ger bra energi. PRO Kvarg+ kombinerar lika mycket snabbverkande vassleproteiner som långsamma kaseinproteiner, vilket är optimalt för att både bygga muskler och hindra nedbrytning efter träning.

Lindahls PRO Kvarg+

3. Du är inte tillräckligt motiverad
Här talar jag också mycket av egen erfarenhet. För jag hör inte till dem som studsar iväg på sina pass utan problem. Jag behöver känna att jag jobbar mot ett mål. Eller, rättare sagt, ett stort mål som kan vara längre bort i tiden. Just nu är det Prag Halvmaraton i mars 2020 för min del. Men sedan måste jag ha mindre delmål, som inte alls behöver vara något lopp. Delmål för mig just nu är att bli starkare i marklyft och så vill jag få in minst två styrkepass i veckan fram till den sista december i år. Fungerar superbra på mig, för då känns träningen meningsfull.

4. Du har tankarna någon annanstans
Särskilt under mina lunchpass brukar jag ibland ha svårt att fokusera på träningen. Det är så lätt att tankarna flyger iväg och man börjar tänka på eftermiddagens möten, kvällens tvättid, vilka frågor jag borde ställa under poddintervjun nästa dag – och så vidare. På lugna distanspass är det helt okej att inte vara superfokuserad på träningen, men vill jag få till ett lite tuffare pass måste jag vara helt närvarande mentalt. Vet du med dig att du har liknande tendenser, var extra uppmärksam på när tankarna börjar glida iväg och se till att intala dig själv att nej – just nu tränar jag och koncentrerar mig på det. De där tankarna får jag tänka först efter att passet är klart 😉

Lindahls PRO Kvarg+Lindahls PRO Kvarg+5. Du slarvar med återhämtningen
När du tränar bryter du ner kroppen. För att träningen ska ge resultat, alltså att kroppen ska bygga upp sig och bli starkare, är det väldigt viktigt med bra återhämtning. Förutom frukost, lunch och middag är mellanmål extra viktiga de dagar du tränar hårt. Jag har tidigare nämnt Lindahls PRO Kvarg+, som jag tycker är ett grymt bra alternativ såväl före som efter passet. Efter passet äter jag gärna kvargen tillsammans med en näve russin eller annan torkad frukt och nötter, det ger bra protein samt bra fetter och snabba kolhydrater som jag står mig länge på.

Stort lycka till med uppladdningen, träningen och återhämtningen – och har du fler tips, kommentera gärna!

Lindahls PRO Kvarg+

Foto bilderna ovan: Jonas Hansen

Share: