Alla har vi väl den där standardrundan 1 A som vi kan springa i sömnen och som kanske inte gör en supertaggad. Men det går faktiskt att få en sådan runda att bli mycket roligare – och mer effektiv. Här är mina 3 bästa tips!
1. Lägg in backintervaller

Har du någon form av backe i din runda? Då är ett tips att när du kommer dit så stannar du till och kör 5-8 stycken 10-15 sekunder långa ”ryck” i den backen. Fokus på bra löpteknik med höga knän och rejäl armpendling – inte maxtempo.

2. Avsluta kenyanskt
Ett av de så framgångsrika kenyanska löparnas främsta knep är så kallade progressiva pass, alltså ett distanspass där du hela tiden ökar tempot. Varför inte testa detta även på din distansrunda? Om rundan är 30 minuter lång, testa då att successivt öka farten efter cirka 15 minuters löpning. Gå på känsla och sprid ut fartökningen över 10 minuter. Avsluta med 5 minuters lugn löpning.

3. Ha ett extra teknikfokus
Ett annat sätt att göra distanspasset lite roligare och mer händelserikt är att fokusera extra mycket på teknik. Säg att din runda tar 30 minuter att springa – då är ett tips att efter en uppvärmning på 10 minuter lägga extra vikt vid olika delar i din löpteknik. Till exempel extra medveten fotisättning, fokus armpendling, fokus på avslappnade tår när du landar, fokus knäuppdragningar osv.

Stort lycka till och ha kul! Har du frågor eller fler tips på smarta sätt att hotta upp distanspasset på? Kommentera gärna!

Share: