Ibland så känner man bara inte för att ge sig ut. Varken orken eller motivationen finns där. Samtidigt vet du hur skönt det känns efter ett pass, så du vill gärna göra något ändå. Då har jag tre tips här, som garanterat gör dig på bättre humör!

Inled alla pass med 10 minuters lugn jogg och avrunda gärna med några enklare löpteknikövningar. Det kan vara 3 x 30 meter hälkickar, höga knän eller vad du nu är sugen på. Huvudsaken är att du får upp pulsen lite, så att du kan starta intervallerna på bästa sätt.


1. 8 x 45 sekunder med 15 sekunders vila
Du springer 45 sekunder i bra fart, utan att maxa. Ståvila i 15 sekunder, sedan går du direkt på nästa 45-sekundersintervall.

2. 30-30
En favorit när jag känner mig seg men ändå vill få upp pulsen lite. Du springer 30 sekunder i bra fart, utan att maxa. Sedan joggar du 30 sekunder i lugnt tempo, innan du går på nästa snabba 30-sekundersintervall. Upprepa 10-15 gånger.

3. 5 x 2 minuter
Bra pass som bygger så kallad snabbuthållighet, alltså förmåga att hålla en högre fart under längre tid. Spring 2 minuter i en fart som ungefär motsvarar din tävlingsfart på milen. Vet du inte vilken den farten är, håll ett tempo ”strax under flåstempo”. 30 sekunder ståvila mellan varje tvåminutersintervall.

Avsluta alltid passet med 5-10 minuters lugn nerjogg och gärna också stretch. Sedan en skön dusch och något gott att äta! Lycka till! 

Foto: Emma Shevtzoff

Dela: